HTML

Vasutaskritikus

Nem egy kritizáló vasutas, sokkal inkább egy vasutat kritzáló emberke vagyok az internet névtelensége mögül, különös tekintettel gyermekkori betegségemre melyből azóta sem gyógyultam ki: a vasútmodellezésre!

Címkék

2010 (5) 2011 (1) 2012 (1) 5047 (1) acme (2) adó 1% (2) alapítvány (1) albert (1) álmozdonyvezető (1) atomvonat (1) Balatonfüred (1) baleset (2) békéscsaba (2) blog (1) bombariadó (1) börze (3) Brawa (1) buék (1) burma (3) bygmodell (1) caf (2) cargo (1) deák (1) déli pályaudvar (1) demonstráció (1) domonkos (1) don quijote (1) elveszett (2) emlékhely (1) epoche (1) északi (1) étkezőkocsi (2) etwg (1) európa expressz (1) e bay (1) fidesz (5) film (3) flirt (1) flottaszerződés (1) fónagy (2) fonyód (1) fotó (1) Fuggerth (1) ganz (1) ganz v48 (1) gigant (2) Gödöllő (1) gyorsvasút (1) gysev (1) gyűjtemények (1) Halberstadti (1) hamisítás (1) heris (1) hiéna (2) holokauszt (2) ic 3g (1) ic plusz (1) index fórum (13) indóház (10) kamion (1) keksz (1) kelti pu (1) kerékpár (2) keskeny nyomtáv (2) keszthely (5) kiállítás (9) kína (3) korrupció (1) korszak (1) közbeszerzés (1) legjobb (1) limit (3) loc&more (1) logó (2) magánvasút (1) mátrai erőmű (1) máv (19) mavoe (1) máv start (6) máv trakció (1) metro proto (1) modell&hobbi (2) modellkit (4) moderátor (1) morop (2) motorvonat (1) mozdonyvezető (2) mszp (1) múzeum (4) nemdohányzó (1) nmj (2) nyugdíj (1) orient-expressz (1) óvoda (1) paksinuti (1) pályázat (4) pécs (1) peronkapu (1) photoshop (2) piko (2) piros (2) Poirot (1) politika (2) quabla (7) railtop (1) rch (1) reform (1) rendőrség (3) reptér (1) részeg (1) rézgaras (1) rivarossi (1) roco (4) start klub (1) svájc (1) széchenyi (2) székely gyors (1) szendvics (1) szerzői jogok (1) szülinap (1) tablet (1) tajvan (1) temofeszt (2) tillig (1) tisztaság (1) tothgun (4) traxx (3) trianon (1) újdonságok (9) vasút&modell (3) vatera (2) vészfék (1) vezérigazgató (2) vip (1) vonalbezárás (7) webshop (1) webzin (1) x1win (1) y kocsi (2) zsidó (2) Címkefelhő

2010.04.08. 15:32 vasutaskritikus

Kidobott pénz

 

Ahogy elhatároztam februárban, megvettem a következő, legújabb Vasút&Modell-t.
Ami legelőször szemet szúrt, az a bevezető nyelvezete. Ahogy olvasom, néha majdnem olyan, mintha a mondat végére elfelejtődött volna hogy mi volt az eleje… Csupán jobbító szándékkal javaslom a főszerkesztő úrnak, hogy ne akarjon már ennyire fennkölt lenni, mert a végeredmény túlságosan erőltetett. Művi, mesterkélt, zavaros, néha még értelmetlen is, de semmiképpen sem hiteles.

A tartalomból:

-Hatvanadik Flirt legyártva. Taps. Sikersztori. Meghatottság. Vastaps. Történelemóra. Tanulság. Köszönjük…
-A Déli Vasút 674-es gőzmozdonya 150 éves. Happy Birthday! A mozdony szép, a cikk halál unalmas.
-Burma második felvonás. Eleinte erőltetnem kellett a figyelmemet hogy tovább akarjam olvasni, a vége felé vettem észre hogy a szerző tud írni… Ettől függetlenül a burmai vasút még mindig kurvára nem érdekel, úgyhogy köszönjük, több ilyet nem kérünk...
-Ganz Tiger, tulajdonképpen egy érdekes cikk, talán egy kicsit több műszaki szöveggel a kelleténél. De azért tetszett, csak a vége hiányos, hogy a szerencsétlen, tudatlan olvasó akkor most honnan tudja hogy miért is nem készült el mind a tíz szerkezet?
-Nürnberg Spielwarenmesse, bevezető sok bölcsességgel és nagyon okos mondásokkal.
Faller mese, Jägerndorfer helyzetkép, majd a Märklin kórházi zárójelentése, és Piko rizsa következik. A Noch szép hidakat készít lézerrel, a Preiser pedig sok-sok ülő figurát gyárt.
-Ezután következik a japán modellvasutak bemutatója, sok kis érdekes high-tech bigyulával, érdektelen szöveges körítéssel.
-Tovább folytatódik a Jägerndorfer Railjet dicshimnusza, ami már kezd unalmas lenni, az előző cikkből is látszott hogy jó a modell.
-A rézmaratásos cikk talán a második jó írás ebben a lapszámban.
         Azt hiszem ismét hagynom kell egy kis időt a Vasút&Modell újságnak, mert sajna még így tíz év után sem sikerült eljutnia egyről a kettőre. Három-négy év múlva majd megnézem újra…

Szólj hozzá!

Címkék: burma vasút&modell


2010.04.07. 21:13 vasutaskritikus

Talált pénz

 

Igaz is, mikor ezen lentebbi adatokat gyűjtögettem, azon gondolkodtam hogy vajon mitől lesz közhasznú egy alapítvány? Például az hogy óvodákat tart fenn az ország elég sok városában, elég jó válasz. No de például a Vasúttörténeti Park alapítványa mitől közhasznú? Állandó kiállítás kialakítása és járművek karbantartása... Nem kevés pénzt szednek be minden látogatótól, és a belépőkön kívül éppen hogy csak a levegővételért nem kell külön fizetni, minden másért igen (fotó, videó, mozdonyvezetés, szimulátor, hajtányozás, sínautó, kerti vasút, lóvasút, vasútmodell-vezetés, de még a fordítókorongért is). Számomra egy alapítvány azt jelenti, hogy olyan a tevékenységi köre, amely másokat segít, akármilyen formában is, de semmiképpen sem csak újabb díjfizetés ellenében. Az üzlet és jótékonykodás összemosása nekem nem igazán szimpatikus. Különösen, ha olyanok kapják ezeket a pénzeket, ahová máshonnan is dől a lé. Hasonlónak érzem én a gyermekvasutas alapítványt is. Természetesen elképzelhető hogy nincsen igazam, csak akkor meg a kommunikáción kellene javítani némileg, így ugyanis egy átlagember aki éppen gazdát keres az adószázalékjának, sajnos nem tudja hogy ki és mire kapná a pénzt.

Megkérdezhetném még, hogy mitől közhasznú egy vasútmodellező klub például? A közhasznúság ugyanis az én olvasatomban annyit tesz, hogy a köz javára van, a társadalom hasznára van, mely közhasznú szervezet joggal tarthat igényt az emberek többségének (ha másra nem is, de legalább) erkölcsi támogatására. Azt pedig nem gondolnám, hogy az átlagember egy vasútmodellező klubot ilyen aspektusban említene első sorban. Sokkal inkább úgy, hogy sok gyerek, no meg sok gyerekes felnőtt játszadoznak a vonataikkal órákon át. Mi vasútmodellezők persze tudjuk hogy ezt a kívülállók sosem fogják megérteni, de nekem mint vasútmodellezőnek eszembe nem jutna, hogy az én vasútmodellezésem mint tevékenység a társadalom hasznára van. Maximum az én saját szórakozásomra. Mindezektől függetlenül ugyanakkor ők azok akiktől nem sajnálom azt a (valszeg nem túl sok) pénzt, tekintve a vasútmodellező klubok nem túl rózsás helyzetét. Ha a második egy százalékot is fel lehetne ajánlani alapítványoknak, nem pedig csak tetves egyházaknak, biztos hogy egy klub kapta volna az enyémet.

Figyelembe véve a fentieket, úgy tűnik, hogy gyakorlatilag bárki kaphat lehetőséget az egy százalékok begyűjtésére, csak némi adminisztrációval jár. De az akkor is talált pénz... 

Szólj hozzá!

Címkék: alapítvány adó 1%


2010.04.07. 17:55 vasutaskritikus

Egy százalék

 

Hamarosan itt az SZJA bevallások leadásának határideje, jó szokás szerint a fél ország az utolsó két napra hagyja majd. Én ezúttal nem így tettem, és még az egy százalékaimat is felajánlottam. Előtte azonban tartottam némi kutatást hogy a vasútbarát ember, kinek is adhatja azt a pár(tíz)ezer forintot érő 1%-ot.
Íme a választék amiket találtam, ha valaki tud még, ne habozzon közkincsé tenni!
 
- "A Vasút a gyermekekért Alapítvány"
1993-ban alapították kiemelten közhasznú alapítvány, főként vasutas gyerekek óvodai, iskolai, kollégiumi, stb ellátása... Egy csomó intézmény fenntartója, az ország minden részén.
 
-"A Lillafüredi Kisvasútért Közhasznú Alapítvány"
2008-tól ajánlható fel nekik az adó egy százaléka, célkitűzéseik: az erdők közjóléti funkcióival, a környezet- és természetvédelemmel, a környezeti kultúrával kapcsolatos fenntartási, fejlesztési, ismeretterjesztési, oktatási feladatok ellátása; a természet, az erdő megismertetése, megszerettetése minden korosztállyal; a környezettudatos életszemlélet, környezetkímélő életmód kialakításának elősegítése; a Lillafüredi Állami Erdei Vasút biztonságos üzemeltetésének és fejlesztésének segítése a környezetkímélő turizmus érdekében. A felajánlásokat a gőzmozdony kazánjának felújítására fogják fordítani.
 
-"Vasúttörténeti Alapítványt"
Kiemelten közhasznú, az alapítvány célkitűzése Szegeden egy állandó vasúttörténeti kiállítás létrehozása. Témája Szeged és környéke, tágabb értelemben az Alföld vasútjáról szólna; Vasúttörténeti kutatások támogatása, a vasút iránt érdeklődő, tehetséges pályakezdő fiatalok segítése. Az 1928-ban létesült Kecskeméti Gazdasági Vasút eszközeinek gondozása, megóvása, helyi skanzenben történő bemutatása, valamint az ott lévő 490,053 pályaszámú, "Bugaci Kispöfögő" gőzmozdony üzemelésének figyelemmel kísérésére…
 
-"A Gyermekvasutasokért Alapítvány"
A MÁV Zrt. Széchenyi-hegyi Gyermekvasút mellett működő, a gyermekvasutasok közösségének érdekében tevékenykedő közhasznú alapítvány. Az alapítványt a Magyar Államvasutak Rt., valamint egykori gyermek- és úttörővasutasok kezdeményezésre 1995-ben hozták létre. Alapítói a MÁV Zrt. és Budapest Fővárosi Önkormányzata voltak. Az alapítvány – lehetőségeihez mérten – anyagilag hozzájárul a gyermekvasutas tanfolyamra járó gyerekek és a gyermekvasutas csoportok szabadidős programjaihoz, kirándulásaihoz, a nyári táborozáshoz, valamint a szolgálaton kívüli gyermekvasúti programokon részvevő gyerekek étkeztetéshez.
 
-"Magyar Vasúttörténeti Park Alapítvány"
MÁV Rt. és a MÁV Nosztalgia Kft. alapította 1999. novemberében. Az Alapítvány célja a vasúti múlt emlékeinek összegyűjtése, állandó vasúti kiállítás kialakítása, üzemeltetése, valamint a létesítményben kiállított és üzemelő járművek karbantartása. Az Alapítvány támogatja a vasút múltjára és fejlődésére irányuló kutatásokat.
 
-"MÁV Új Esély Alapítvány"
a csoportos létszámleépítésben, illetve minőségi cserében érintett MÁV-os munkavállalókkal együttműködve a mihamarabbi újra elhelyezkedés érdekében segít megtalálni a leginkább célravezető megoldásokat.
 
-"Nohab-GM Alapítvány"
1999-ben a NOHAB-ok néhány elkötelezett barátja elhatározta, hogy egy civil szervezet, a NOHAB-GM Alapítvány keretei közt tartja életben az M61-esek legendáját. Legfőbb céljuk, hogy helyreállítsák és működőképes állapotban őrizzék meg a sorozat egyik példányát az utókor számára. Különvonataikat non-profit alapon kívánják közlekedtetni, hogy a magyar vasútbarátok hazai viszonyok közt is méltányos áron, a mindennapos üzemnek megfelelő állapotában ismerhessék meg a mozdonyt.
 
-"Magyar Villamosvasút-történeti Egyesület"
Villamosjárművek felkutatásával, felújításával foglalkoznak. Az érdeklődők részére szakmai kiállításokat, valamint nosztalgia- és különmeneteket is szerveznek.
 
-"Baross Gábor Vasútmodellező és Vasútbarát Klub"
Terepasztalokat építenek magas minőségben, a befolyt összeget ezek fejlesztésére fordítják.
 
-"Szekszárdi Vasútmodellezõ Klub"
A weboldaluk elég szedett-vedett, ha igaz akkor nekik is lehet felajánlani
 
-"Verebély László Vasúttörténeti Egyesület"
1999-ben jött létre, elsődleges céljuk egy állandó Somogy-megyei vasúti múzeum létrehozása a kapostüskevári Vasúti Emlékmúzeum bővítése által. Az adományokat eszközbeszerzésre, kiállítások rendezésére és a kapostüskevári megállóhely épületében lévő vasúttörténeti kiállításuk fejlesztésére és működésére fordítják, valamint a megállóhely környezetének rendben tartására.
 
Kábé ennyi, de amikor kutatni kezdtem, nem gondoltam hogy ennyi van. Igazi bőség zavara, tessék választani! Lehet hogy nekem is alapítanom kéne egy alapítványt, hogy a saját játszadozásaimat könnyebben finanszírozhassam! :)
Addig is, én továbbra is szeretem a nohabokat…

 

Szólj hozzá!

Címkék: adó 1%


2010.04.06. 21:11 vasutaskritikus

Ganz V48

 

Így mozdonybeszerzés idején eszembe jutott, hogy pár évvel ezelőtt a neten böngészve a monitoromra vetődött egy kép, melyen egy tervezett magyar villamosmozdony grafikája volt látható. Első ránézésre a német vasút BR120-as villamosmozdonyára hasonlított, kék-sárga színben, oldalán nagy Máv-os logóval. Ezt azért is furcsálltam, mert előtte sehol, semmilyen formában nem hallottam ilyen tervről, és egyébként is, egy idegen vasút mozdonyát egy az egyben lekoppintani nem tűnt túl reális elképzelésnek. Az is megfordult a fejemben hogy egy unatkozó emberke rajzolgatta, akinek tetszik a 120-as sorozat, és „lám, így nézne ki nálunk” felkiáltással alkotta meg.
            Aztán eljutottam a www.ganzdata.hu oldalra, ahol ugyanez (vagyis hasonló) kép látható a Ganz vontatójárműves katalógusában, mellette minimális információ is a tervezett mozdonyról, mely sajnos nem készült el.

 

Amikor kézbe vettem az Indóház 2007. februári számát, örömmel láttam hogy végre megtudhatok többet is erről, méghozzá egy nagyon szép, hosszú, kerek cikkben, a Máv legutolsó, végül sajnos meg nem valósult magyar gyártású mozdonybeszerzéséről. Még nem említettem hogy annak idején a nyolcvanas évek közepén az akkori „mintavasút” DB legújabb mozdonya nekem is nagyon megtetszett, részben talán ezért is volt annyira érdekes számomra. A BR 120 prototípusai még a piros/krém színű festést kapták, ebben a formában hozta is ki rögtön a Fleischmann, melyet akkoriban még csak katalógusban nézegethettem, lévén hogy itthon még mindig Piko-korszak volt. Illetve annak is már a vége…
 
           No de a lényeg a Ganz-Hunslet 1992 körülre datálható elképzelése, mely a DB 120-as (jobban mondva a prototípus 121-es) mozdonyát alapul véve készült volna, és lett volna ezzel a Máv új, 140 illetve 200 km/h (!!!) sebességű, nagy teljesítményű villamosmozdonya. Nagyra törő tervek, talán ha a történelem folyama másfelé folyik, meg is valósulhatott volna. A mozdony tervezésének története olvasható az újságban, engem viszont megihletett az a grafika, és megpróbáltam elképzelni milyen lehetett volna ez a mozdony. Szerintem kb. ilyen, és az egyszerűség kedvéért, tekintsünk el attól, hogy még ha meg is valósult volna, valószínűleg akkor sem pont így nézett volna ki. A grafikákon ugyan némileg másként vannak a szín-elrendezések, de akkoriban még nem volt divat minden mozdonynak egyedi külsőt adni, így én is a szokványos egyenruhát adtam rá. Ilyenből százhúsz darab, de szép lett volna…

 

PS: ígérem több photoshoppos képet nem teszek be mostanában, ez is csak unalmas óráim egyikében készült… (miután kijózanodtam húsvét után) :)
 

 

Szólj hozzá!

Címkék: photoshop ganz v48


süti beállítások módosítása