HTML

Vasutaskritikus

Nem egy kritizáló vasutas, sokkal inkább egy vasutat kritzáló emberke vagyok az internet névtelensége mögül, különös tekintettel gyermekkori betegségemre melyből azóta sem gyógyultam ki: a vasútmodellezésre!

Címkék

2010 (5) 2011 (1) 2012 (1) 5047 (1) acme (2) adó 1% (2) alapítvány (1) albert (1) álmozdonyvezető (1) atomvonat (1) Balatonfüred (1) baleset (2) békéscsaba (2) blog (1) bombariadó (1) börze (3) Brawa (1) buék (1) burma (3) bygmodell (1) caf (2) cargo (1) deák (1) déli pályaudvar (1) demonstráció (1) domonkos (1) don quijote (1) elveszett (2) emlékhely (1) epoche (1) északi (1) étkezőkocsi (2) etwg (1) európa expressz (1) e bay (1) fidesz (5) film (3) flirt (1) flottaszerződés (1) fónagy (2) fonyód (1) fotó (1) Fuggerth (1) ganz (1) ganz v48 (1) gigant (2) Gödöllő (1) gyorsvasút (1) gysev (1) gyűjtemények (1) Halberstadti (1) hamisítás (1) heris (1) hiéna (2) holokauszt (2) ic 3g (1) ic plusz (1) index fórum (13) indóház (10) kamion (1) keksz (1) kelti pu (1) kerékpár (2) keskeny nyomtáv (2) keszthely (5) kiállítás (9) kína (3) korrupció (1) korszak (1) közbeszerzés (1) legjobb (1) limit (3) loc&more (1) logó (2) magánvasút (1) mátrai erőmű (1) máv (19) mavoe (1) máv start (6) máv trakció (1) metro proto (1) modell&hobbi (2) modellkit (4) moderátor (1) morop (2) motorvonat (1) mozdonyvezető (2) mszp (1) múzeum (4) nemdohányzó (1) nmj (2) nyugdíj (1) orient-expressz (1) óvoda (1) paksinuti (1) pályázat (4) pécs (1) peronkapu (1) photoshop (2) piko (2) piros (2) Poirot (1) politika (2) quabla (7) railtop (1) rch (1) reform (1) rendőrség (3) reptér (1) részeg (1) rézgaras (1) rivarossi (1) roco (4) start klub (1) svájc (1) széchenyi (2) székely gyors (1) szendvics (1) szerzői jogok (1) szülinap (1) tablet (1) tajvan (1) temofeszt (2) tillig (1) tisztaság (1) tothgun (4) traxx (3) trianon (1) újdonságok (9) vasút&modell (3) vatera (2) vészfék (1) vezérigazgató (2) vip (1) vonalbezárás (7) webshop (1) webzin (1) x1win (1) y kocsi (2) zsidó (2) Címkefelhő

2010.02.17. 12:23 vasutaskritikus

Logópályázat - Kerékpárszállítás

 

A MÁV-START Zrt. pályázatot hirdetett: „Kerékpárszállítási lehetőség megjelenítése a vonatokon” címmel:
 
„Célunk, hogy a kerékpárszállító vasúti járművek külső felületén olyan jellegzetes ábra jelenjen meg, amely alkalmas arra, hogy a többi kocsitól a kerékpárszállító kocsit kívülről egyértelműen megkülönböztethetővé tegye.
 
Az emblématervvel kapcsolatos elvárások:
 
-illeszkedjen a MÁV-START Zrt. arculatához, a jelenlegi kerékpárszállító kocsik színvilágához (színkódok: sárga: Pantone 1235C, kék: Pantone 288C, szürke: Pantone 427C);
-az embléma témája – kerékpárszállítás – egyértelműen felismerhető legyen;
-különböző kommunikációs felületeken (pl.: kiadványok) alkalmazva is könnyen felismerhető és értelmezhető legyen;
-az emblématervezés során felhasználható figuratív vagy nonfiguratív elem is, azonban pozitív üzenetet kell közvetítenie;
-vidám hangulatot kölcsönözzön a járműnek kívülről;
-a pályázatra kizárólag saját készítésű logótervek küldhetők be.”
 
Megszületett a győztes is, a jelek szerint a jövőben ezzel a hihetetlenül kreatív logóval találkozhatunk majd a vonatokon:

Ezúton is gratulálok a készítőnek, aki jutalmul egy Budapest-Bécs-Budapest kirándulójegyet tudhat magáénak. Szüksége is van a pihenésre, hiszen bizonyára nagyon megerőltette az agyát amíg ezt itt sikerült kieszelnie.
De van ám különdíjas is! Íme:

A különdíj nyertesének szintén gratulálok, és egyúttal szívből gratulálok a zsűrinek is az elképesztő teljesítményükért, különös tekintettel a pályázat feltételeire, mi szerint a logónak illeszkednie kell a MÁV-START arculatához, színvilágához, és amelynek a győztes pályázat maradéktalanul meg is felelt, valamint szintén különös tekintettel a vidám hangulatra, és a piros pipa által felénk közvetített rendkívül pozitív üzenetre.
Amikor a pályázatot kiírták, megfordult a fejemben hogy esetleg beküldök valamit én is, de naívan azt gondoltam, hogy esélyem se lenne a sok tehetséges és ötletes designer tanonc mellett akik egy kis zsebpénzért tényleg jó munkákat is csinálhattak volna. Sajnos a designerek távol maradtak, és beérkeztek ilyenek, amikből bemutatok egy csokorra valót itt lentebb. Természetesen több is van, nem kis feladat lehetett kiválasztani a „legjobbat”. Javasolnék a zsűrinek is egy pihentető kirándulást, mielőtt még eszükbe jutna ezzel a nyertes géniusszal átterveztetni a MÁV-START teljes arculatát...

 

2 komment

Címkék: logó pályázat kerékpár máv start


2010.02.17. 09:16 vasutaskritikus

Utánanéztem

 

Nem hagyott nyugodni a burmai cikk, ezért keresgéltem a neten. Nem is kellett sokat keresgélni, hamar jöttek is az adatok: területe kb. hét Magyarországnyi, 55 millió ember, 1962–óta katonai diktatúra, India, Kína, Laosz, és Thaiföld által határolt Délkelet-Ázsiai ország. Vasúthálózat hossza 3955km, (V&M szerint 4200, de lehet hogy ez a megépített vágányfolyóméter, ami ugye nem a vonalak hossza), a világ egyik legcsóringerebb országa. Hm… Vajon mivel érdemelte ki ez a jelentéktelen ország, és a még jelentéktelenebb vasútja hogy a mi V&M-ünk ennyit foglalkozzon vele? És csak most látom hogy ez az 1.rész volt, következnek az utazási élmények! Fogjatok le…

 

4 komment

Címkék: burma vasút&modell


2010.02.16. 12:17 vasutaskritikus

Siránkozunk

 
Amikor hó elején megvettem az Indóház februári számát, kíváncsian lapoztam fel, hogy vajon tovább siratják-e az évtizedek óta döglődött mellékvonalakat, melyeknek most eutanáziával megszűntették szenvedéseit. És igen.

 

A szokásos rövid hírek után jön a tízoldalnyi gyász. Sok értelme most sincs, szépen leírkálja hogy „jön a vonat, dudál egy utolsót, elmegy a vonat. Mindenki sír.” Koszorúk, feliratok, zászlók. Roppant megható ahogy a sok vasutas búcsúzkodik és simogatja a rozsdás vasat. Szinte biztos hogy én vagyok a hülye, amiért nem értem mi szükség van erre a cirkuszra. Amikor a nagyapám megszabadult az ócska rozsdás Skodájától, eszébe se jutott sírni utána, pedig évtizedes szolgálat állt mögötte. Lejárt az ideje, jött helyette új. Ennyi. Ezeknek is már rég lejárt az idejük. De sokan most is azt gondolják, hogy hiba volt ezeket megszüntetni. Regionális vasútról vizionálnak, jól működő hálózattal. Ébresztő!
Azt természetesen mindenki tudja, hogy ezzel a döntéssel egyetlen forint megtakarítás sem érhető el. A vasúttársaság vízfeje már akkora, hogy már többen vannak akik onnan szívják a vasút és az ország vérét, mint akik a sínek mentén dolgoznak. A döntéshozók persze nem hülyék maguknak rosszat csinálni, a korrupcióval benőtt, átláthatatlan gépezetbe senki sem mert még belenyúlni. Legyen inkább vonalbezárás, az igen komolyan hangzik, a sok hülye még talán el is hiszi hogy ezzel spórolni lehet. No de azt azért ne gondolja senki hogy ha megmaradnának a vonalak, akkor bármi is változna, javulna, fejlődne. Még a fővonalak rendes karbantartására sincs pénz, nem ám ennyi szar mellékvonalra. Új járművek nem lesznek/lennének, a pályát nem újítják fel. Amíg a Bz harminccal döcög a pusztában, addig nem lesz alternatíva a közút számára. Ez van. És nem most baszták el, hanem apáitok már vagy harminc-negyven éve, tehát kár is most ezekre haragudni, legalábbis ezért. A mellékvonali hálózat tehát menthetetlen, bármeddig is szeretné még a sok érzelgős vasútbarát és nagypofájú szakszervezeti majom agonizáltatni. Ideje volt bevégeztetni. A kutyát sem hagyják szenvedni ha már gyógyíthatatlan...

 

11 komment

Címkék: vonalbezárás indóház


2010.02.15. 16:39 vasutaskritikus

Vasút&Modell

 

Korábbi postom írásakor felötlött bennem a kérdés, hogy miért is hagytam fel 2006 környékén a Vasút&Modell folyóirat olvasásával. Mivel az okokra már nem emlékeztem, elmentem az újságárushoz és megvettem a legfrissebb számot.

Az első cikk, mely a G2 metró prototípusról szól, számomra kifejezetten informatív volt, sok mindent megtudtam amit eddig csak mendemondákból hallottam, szép és tanulságos történet. Iskolapélda a rendszerváltás körüli káosz és perspektívanélküliség tipikus esetére az állami cégeknél. Adva van valami ami jó, és akkor még relatíve kis munkával még jobb lehetett volna, de senki sem tesz erőfeszítéseket hogy előre haladjon. Ami azt illeti szívesen olvastam volna a dolgok hátteréről is, a kudarc okairól részletesebben. A második cikknél már rémlett hogy miért is nem vettem ezt az újságot évekig. „A kétlábas mese – Vasúttal Burmában”… Kíváncsi lennék hányan olvasták ezt a cikket körömrágva megfeszített izgalommal, engem például kurvára nem érdekel a Burmai vasút. Annak idején jó voltam földrajzból, de azt se tudom hol a picsában van Burma. Most hogy elolvastam a cikket, még inkább nem érdekel. Mindez hat oldalon keresztül, kész agyrém. A gőzmozdonyok esztétikája már jobb téma lett volna, csak a megírása sikerült szarul. A MÁV Központi Irattáras cikk elmegy, a sínes meg hát nem is tudom… Aztán poszteren két burmai pöcsköszörű, egy szép G2 metrós kép helyett…
A Domonkos András emlékére íródott cikk viszont tetszett, bevallom hogy nagyon keveset tudtam róla. A cikk után döbbentem rá hogy már személyesen is találkoztam vele egy balatonfüredi kiállítás alkalmával, de anélkül hogy tudtam volna kicsoda is ő. Sajnos a cikket mintha elvágták volna a végén, „..Egy hét múlva elköltözött és égi modellezők közé. A családja, egykori” – kész, vége. Jelen esetben nem nehéz kitalálni hogy a folytatás „…egykori kollégái, barátai, múlni nem akaró, mély fájdalommal búcsúztak mindannyiunk példaképétől, szeretett Bandi bátyánktól. Nyugodjék békében!” vagy valami hasonló lett volna. Csak azért nem így kéne újságot szerkeszteni, mert gyanítom hogy nem a cikkíró unta meg a körmölést és hagyta abba ott. A Jägerndorfer Railjet bemutatója tetszett, informatív, sok képpel, a legjobb cikk pedig a veszprémi Baross Gábor Vasútmodellező és Vasútbarát Klub-ot bemutató írás. Az efajta cikkeket hiányoltam régen is, és az Indóházból is ezeket hiányolom. Annyi klub és modellező szervezet van az országban, mindet be lehetne mutatni, az asztalaikat, egyedi modelljeiket, különleges gyűjteményeiket, stb. Lehetne gyakorlati útmutató terepasztalépítőknek, praktikákkal, szemléltető fotókkal, tanácsokkal. De nem, inkább Burmai vasút… Ha túl sok lenne így a modellvasút, akkor legyen hazai vasútállomások, nagyobb pályaudvarok bemutatása, működésének leírása, fotókkal, esetleg riportokkal. Évekkel ezelőtt egy weboldalon láttam a ferencvárosi pályaudvarról készült fotósorozatot gurítódombostól, vontatási telepestől, leírásokkal. Ilyesmiket miért nem lehet? A három Budapesti nagy fejpályaudvar egyikét ugyanígy be lehetne mutatni akár. Bármi jobb a Burmai vasútnál.
            A végére a három modellbemutató, ezekkel nincsen bajom. Rövid de ami kell az benne van, különösen a Trix Nohab-ról készült makrók tetszenek. Sosem volt még N-es járművem, de lehet hogy ezt megveszem, mert tetszik. Talán idővel lesz hozzá szép vékony csíkos Y-kocsi is majd valakitől.
            Nem is tudom. Azért a következő számot még megveszem, aztán eldöntöm, hogy megint kihagyok-e három-négy évet…

4 komment

Címkék: burma domonkos vasút&modell metro proto


süti beállítások módosítása