HTML

Vasutaskritikus

Nem egy kritizáló vasutas, sokkal inkább egy vasutat kritzáló emberke vagyok az internet névtelensége mögül, különös tekintettel gyermekkori betegségemre melyből azóta sem gyógyultam ki: a vasútmodellezésre!

Címkék

2010 (5) 2011 (1) 2012 (1) 5047 (1) acme (2) adó 1% (2) alapítvány (1) albert (1) álmozdonyvezető (1) atomvonat (1) Balatonfüred (1) baleset (2) békéscsaba (2) blog (1) bombariadó (1) börze (3) Brawa (1) buék (1) burma (3) bygmodell (1) caf (2) cargo (1) deák (1) déli pályaudvar (1) demonstráció (1) domonkos (1) don quijote (1) elveszett (2) emlékhely (1) epoche (1) északi (1) étkezőkocsi (2) etwg (1) európa expressz (1) e bay (1) fidesz (5) film (3) flirt (1) flottaszerződés (1) fónagy (2) fonyód (1) fotó (1) Fuggerth (1) ganz (1) ganz v48 (1) gigant (2) Gödöllő (1) gyorsvasút (1) gysev (1) gyűjtemények (1) Halberstadti (1) hamisítás (1) heris (1) hiéna (2) holokauszt (2) ic 3g (1) ic plusz (1) index fórum (12) indóház (10) kamion (1) keksz (1) kelti pu (1) kerékpár (2) keskeny nyomtáv (2) keszthely (5) kiállítás (9) kína (3) korrupció (1) korszak (1) közbeszerzés (1) legjobb (1) limit (3) loc&more (1) logó (2) magánvasút (1) mátrai erőmű (1) máv (19) mavoe (1) máv start (6) máv trakció (1) metro proto (1) modell&hobbi (2) modellkit (4) moderátor (1) morop (2) motorvonat (1) mozdonyvezető (2) mszp (1) múzeum (4) nemdohányzó (1) nmj (2) nyugdíj (1) orient-expressz (1) óvoda (1) paksinuti (1) pályázat (4) pécs (1) peronkapu (1) photoshop (2) piko (2) piros (2) Poirot (1) politika (2) quabla (7) railtop (1) rch (1) reform (1) rendőrség (3) reptér (1) részeg (1) rézgaras (1) rivarossi (1) roco (4) start klub (1) svájc (1) széchenyi (2) székely gyors (1) szendvics (1) szerzői jogok (1) szülinap (1) tablet (1) tajvan (1) TAM modell (1) temofeszt (2) tillig (1) tisztaság (1) tothgun (4) traxx (3) trianon (1) újdonságok (9) vasút&modell (3) vatera (2) vészfék (1) vezérigazgató (2) vip (1) vonalbezárás (7) webshop (1) webzin (1) x1win (1) y kocsi (2) zsidó (2) Címkefelhő

2012.08.22. 18:29 vasutaskritikus

Balatonfüred 2012

Nem láttam, hogy máshol írtak volna a balatonfüredi kiállításról, úgyhogy én most megteszem. Mivel a hosszú hétvégét amúgy is a tóparton töltöttem, kifejezetten örültem, hogy a kiállítás is most van, meg is látogattam.

A helyszín most már szokásos módon a vasútállomás peronszintjén a váróterem, teljes hosszában végigpakolva modulokkal. A bejáratnál pár asztalon új és használt vasútmodelleket árultak, ha jól láttam akkor a Bedőcs-féle üzlet települt ki, sok érdekeset éppenséggel nem láttam. A modulok kiállítói azonban kitettek magukért, többször is körbejártam az egészet, fotózgattam is természetesen. Magyar, osztrák, és román témájú modulok voltak jelen, összességében elmondható, hogy egy szépen összerakott rendszer volt látható, érdekes témákkal és részletekkel. Úgy tűnik, hogy a Baross Gábor Vasútmodellező és Vasútbarát Klub igyekszik némi változatosságot is belevinni az általuk megrendezett kiállításokba, nekem például a bécsi klub moduljai teljesen új volt, de a román részen is voltak általam eddig nem látott asztalok. Elkerülhetetlen, hogy legyenek ismétlődő részek, hiszen a saját moduljait értelemszerüen nem fogja évente lecserélni a klub, de így összességében mégis mást kapunk mint amit eddig láttunk. A saját szubjektív véleményem tehát pozitív, összességében élveztem a kiállítást. Még a váróteremben uralkodó hőmérséklet sem tudta elvenni a kedvem, különös tekintettel arra, hogy kint még melegebb volt. Esteleg egy-két mobilklíma telepítése tudna ezen javítani valamit, vannak már cégek akik rendezvényeken vállalnak ilyesmit, kültéren, beltérben egyaránt.

Valójában csak egyetlen dolog volt ami nem tetszett, az pedig a közlekedő vonatok sebessége. Nem egyedi jelenség volt a modell-léptékben mérve 160-200-al közlekedő tehervonatok látványa, ami azért nem feltétlenül frankó. Függetlenül attól hogy ez egy analóg rendszer volt, meg lehetne választani a sebességet realisztikusabbra is, akkor talán a siklások száma is kevesebb lenne. A járművek kapcsolóit is lehetne cserélni valami üzembiztosra, számtalanszor szétszakadtak a szerelvények, és a kézzel tologatott vagonok meg siklott kocsik igazgatása kissé illúzióromboló. Készült pár(száz) fotó is, néhány érdekesebbet ezennel közkincsé is teszek:

fured0001.JPGfured0005.JPGfured0018.JPGfured0019.JPGfured0025.JPGfured0035.JPGfured0038.JPGfured0042.JPGfured0044.JPGfured0053.JPGfured0061.JPGfured0065.JPGfured0072.JPGfured0074.JPGfured0075.JPGfured0078.JPGfured0123.JPGfured0124.JPGfured0133.JPGfured0144.JPGfured0149.JPGfured0151.JPGfured0155.JPGfured0159.JPGfured0169.JPGfured0172.JPGfured0135.JPG

Fentebb látható az analóg irányítástechnika az egyik asztal mellett, meglehetősen komolynak tűnik. A kiállítással egy időben került megrendezésre a III. Nemzetközi Vasútmodell Verseny Domonkos András emlékére. A modelleket nevezni kellett, előző nap bevinni a kiállítás helyszínére, majd zsűrizés következett és a kiállítás megnyitóján hírdettek eredményt. Egészen pofás kis modellek készültek, a gőzmozdonyok különösen tetszettek. Íme pár munka:

Az A1 kategóriában a nyertes ez a szép román mozdonyka lett, készítője Cristian Savin:

fured0085.JPG

A második díjat Bulkai Lajos 324-ese érdemelte ki:

fured0089.JPG

Az A2 kategória győztese Szabados Roland 303-asa lett:

fured0093.JPG

A második hely is az övé egy narancs színű Dácsiával:

fured0095.JPG

Az A3 kategória első díját Lévay Zsolt M41-ese kapta:

fured0099.JPG

A B1 kategória győztese szintén román jármű, méghozzá egy fűtőkocsi, készítője Radu Popescu:

fured0086.JPG

Nem kapott helyezést, de nekem kifejezetten tetszett ez a kis 375-ös gőzöske, készítői Winkler Szabolcs és Sutka Pál:

fured0087.JPGfured0116.JPG

A B2-ben nevezett komfortkocsi szintén szabiroli munkája, ami ugyan nem ARp hanem WSPz, de a második helyet kiérdemelte:

fured0103.JPG

fured0105.JPG

Hát nagyjából ennyi. A modellek nagyon szépek, a többi kiállított darab is érdekes volt.

Ami a modulokat illeti, pár gondolat róluk is. Az átlag kiállításra járó embernek nem tűnne fel, de van pár apróság amit én másképpen csinálnék. Például az alant látható nagysugarú ív bevágásban halad, a terep is elég szépen meg van csinálva. Sajna a terepasztalépítők gyakran elfelejtik hogy a vasúti pálya nem csak sínekből áll, hanem egy csomó kapcsolódó létesítményből, amit szintén szépen le lehetne modellezni, jelen esetben a bevágások rézsűjének aljában futó árkokat, vagy akár szivárgók végeit, surrantókat, töltés alá átereszcsöveket és egyéb vízépítési hülyeségeket lehet csinálni. Apróságok de a valóságban sem véletlenül vannak ott, és nagyot dobnak az összképen!

fured0162_1.JPG

Ez a pályarész jó helynek ígérkezett vonatfotózáshoz, sajnos a már korábban megemlített sebesség miatt nem nagyon jött össze, annak ellenére hogy a fényviszonyok sem voltak nagyon rosszak:

fured0163.JPG

Aztán kíváncsi lennék, hogy például itt mi készül? Tippem szerint valami útépítés földmunkája lehet ami majd átmegy a vasút alatt, csak azt sajnos nem így csinálják. Érdemes lenne megkérdezni egy építészt is, ha már kedvelt témák a vasút melleti építkezések, itt páldául sokkal látványosabb dolgot is össze lehetett volna dobni ebből az ötletből:

fured0046.JPG

Ugyanez érvényes erre az épülő felüljáróra is. Igaz, hogy ezeket a vonatforgalom fenntartása mellett építik, de kissé elnagyoltnak tűnik az egész. Lehet hogy most is csak én vagyok túl maximalista, de ha már csinálok valamit, az olyan legyen mint a valódi, ezért hívják modellezésnek

fured0139.JPG

Itt egy épülő ívkorrekcióra tippelek, szintén kicsit elnagyolva. Ha már kifejezetten egy adott munkagép modell (gréder) miatt csinálok egy modult, akkor ott egyéb gépek és járművek is helyet kéne kapjanak, ennél azért több kell az alépítmény készítéséhez:

fured0145.JPG

Ez csak pár példa volt és nem kötözködési szándékkal, de a szép kivitelezéshez hozzátartozik, hogy a tartalomban se legyen hiba.

Összegezve: a kiállítás szép volt, jövőre is megnézem (ha lesz rá időm).

4 komment

Címkék: kiállítás Balatonfüred


2012.08.06. 17:47 vasutaskritikus

Halbik

Év elején magam is említést tettem a Brawa újabb jócselekedetéről, mi szerint felveszik a palettájukra a Máv és a Gysev német eredetű kocsijait. Komoly várakozásaim voltak, főleg a cég jó híre és kiváló minőségű modelljei miatt, most már elmondhatom, hogy nem is csalódtam.

            A kocsik már a polcomon vannak egy pár hete, de eddig még nem nyílt alkalmam fotózni, és főleg írni. A legújabb Indóház-t olvasva azonban kedvet kaptam és még egy kis időm is volt a hétvégén, úgyhogy készítettem pár fotót! Méghozzá a korábban Sachsen és Tillig által kiadott vagonokkal együtt, egymás mellett! Sőt előkerült a makró-objektívem is (amit persze én pakoltam el úgy, hogy egy éve azt sem tudtam hol van), amit pár közeli kép elkészítésével ünnepeltem meg! Pár szó elöljáróban, először röviden: a kocsik kurva jók! Kicsit bővebben: kézbe véve a kocsikat rögtön megérti az ember, hogy a Brawa miért áll fölötte a legtöbb nagyszériás gyártónak. A Tillig és Roco modellekhez szokott átlagpolgár, szinte zavarba jön attól a részletgazdagságtól és precíz aprólékosságtól, ami ezeket a vagonokat jellemzi. Fogalmazhatnánk úgy is, hogy egy minden részletében tökéletes makettet kapunk, ami még ráadásul üzembiztosan működik is! Első kézbevétel után, mosolyogva mondtam az asszonynak, hogy ezek tökéletes másai az igazi járműveknek. Ő erre azt felelte:” -Nem, mert nem nyílnak az ajtók!” Válaszom: „-Na és? Az igazin sem nyílnak…”

            Az eredeti kocsik állítólag mind Halberstadt-ban készültek (ha meg mégsem az sem zavar, nem kell vitatkozni hülyeségeken), majd főjavításuk után kerültek eladósorba, és vett belőle előbb a Gysev párat, majd a Máv is vagy háromszáz darabot. És mivel az eredeti neve sokaknak nem volt jó (amúgy miért is nem?), rögtön elkeresztelték Félegyházinak. Hehe. Halberstadti. Félegyházi. Érted!?! Halb… Fél… Hehe. Érted!?!?! Aham. Anyád! No mindegy. Inkább lássunk pár képet…

Fent a Brawa, lent a Tillig... Érezni a különbséget?

Halbi_oldal_1_brawa.JPG

Halbi_oldal_1_tillig.JPG

Ha esetleg nem érezni, akkor itt vannak egymás mellett:

Halbi_brawa_tillig.JPG

Gáz? Kicsit. És nem a Brawa a rossz. A futóműveket elnézve, mint tudjuk, a Tillig talán még életében nem csinált korrekt forgóvázat, csak egy-két mindenhez hasonlító valamit. Ezzel szemben a Brawa:

Halbi_forgovaz_brawa.JPG

Halbi_forgovaz_tillig.JPG

Alul is van azért különbség:

Halbi_alvaz_brawa.JPG

Halbi_alvaz_tillig.JPG

Érdekes megnézni a kocsivégeket, amelyek elvileg ugyanarról az eredetiről készültek:

Halbi_veg_brawa_tillig.JPG

És akkor lássunk pár részletet közelebbről:

Halbi_kapcsolószerk_brawa.JPG

Halbi_alvaz_szerelv_brawa_1.JPG

Halbi_alvaz_szerelv_brawa_2.JPG

Halbi_alvaz_szerelv_brawa_3.JPG

Halbi_tabla_brawa.JPG

Érdemes figyelmet fordítani az ablakok felé is! Ma ennek kéne általánosnak lenni!

Halbi_ablak_brawa.JPG

Halbi_ablak_matrica_brawa.JPG

Ezzel szemben a Tillignél be kell érjük ezzel:

Halbi_ablak_tillig.JPG

Már-már kommersznek hat, főleg a fentiek után. És nem érdekel, hogy a Tillig a gyártáskori állapotot modellezte le, a Máv és a Gysev főjavított (és ezzel az eredetihez képest átalakított) vagonokat vett, ha már átfestik a Máv színeire, vegyék a fáradságot és tegyenek be legalább más ablakokat. De ha már itt tartunk, el kell ismernem azt is, hogy a Tillig feliratozásának vonalai szebbek mint a Brawa, vékonyabbnak tűnik de mégis minden tűéles! Íme:

Halbi_felirat_tillig.JPG

Miután szóba hoztam a Gysevet, zárásul álljon itt két kép a Gyseves verziók együttállásáról. Összességében teljesen hasonló a helyzet mint az eddigieknél, az eltérések gyakorlatilag ugyanazok.

Halbi_brawa_tillig_gysev.JPG

Halbi_brawa_tillig_gysev_1.JPG

Hát nagyjából ennyi. Érdekes módon ezúttal nem hallani/olvasni a szokásos köpködéseket ami minden új modellnél most már általános. Azért valószínűleg ez sem véletlen.

1 komment

Címkék: újdonságok Brawa Halberstadti