HTML

Vasutaskritikus

Nem egy kritizáló vasutas, sokkal inkább egy vasutat kritzáló emberke vagyok az internet névtelensége mögül, különös tekintettel gyermekkori betegségemre melyből azóta sem gyógyultam ki: a vasútmodellezésre!

Címkék

2010 (5) 2011 (1) 2012 (1) 5047 (1) acme (2) adó 1% (2) alapítvány (1) albert (1) álmozdonyvezető (1) atomvonat (1) Balatonfüred (1) baleset (2) békéscsaba (2) blog (1) bombariadó (1) börze (3) Brawa (1) buék (1) burma (3) bygmodell (1) caf (2) cargo (1) deák (1) déli pályaudvar (1) demonstráció (1) domonkos (1) don quijote (1) elveszett (2) emlékhely (1) epoche (1) északi (1) étkezőkocsi (2) etwg (1) európa expressz (1) e bay (1) fidesz (5) film (3) flirt (1) flottaszerződés (1) fónagy (2) fonyód (1) fotó (1) Fuggerth (1) ganz (1) ganz v48 (1) gigant (2) Gödöllő (1) gyorsvasút (1) gysev (1) gyűjtemények (1) Halberstadti (1) hamisítás (1) heris (1) hiéna (2) holokauszt (2) ic 3g (1) ic plusz (1) index fórum (12) indóház (10) kamion (1) keksz (1) kelti pu (1) kerékpár (2) keskeny nyomtáv (2) keszthely (5) kiállítás (9) kína (3) korrupció (1) korszak (1) közbeszerzés (1) legjobb (1) limit (3) loc&more (1) logó (2) magánvasút (1) mátrai erőmű (1) máv (19) mavoe (1) máv start (6) máv trakció (1) metro proto (1) modell&hobbi (2) modellkit (4) moderátor (1) morop (2) motorvonat (1) mozdonyvezető (2) mszp (1) múzeum (4) nemdohányzó (1) nmj (2) nyugdíj (1) orient-expressz (1) óvoda (1) paksinuti (1) pályázat (4) pécs (1) peronkapu (1) photoshop (2) piko (2) piros (2) Poirot (1) politika (2) quabla (7) railtop (1) rch (1) reform (1) rendőrség (3) reptér (1) részeg (1) rézgaras (1) rivarossi (1) roco (4) start klub (1) svájc (1) széchenyi (2) székely gyors (1) szendvics (1) szerzői jogok (1) szülinap (1) tablet (1) tajvan (1) TAM modell (1) temofeszt (2) tillig (1) tisztaság (1) tothgun (4) traxx (3) trianon (1) újdonságok (9) vasút&modell (3) vatera (2) vészfék (1) vezérigazgató (2) vip (1) vonalbezárás (7) webshop (1) webzin (1) x1win (1) y kocsi (2) zsidó (2) Címkefelhő

2012.09.18. 23:48 vasutaskritikus

Egy vonat, tizenkét gyilkos, két film

A napokban igen kalandos úton jutottam hozzá Agatha Christie – Gyilkosság az Orient Expresszen című regényének legújabb, 2010-es gyártású filmváltozatához. Maga az alapmű 1934-ben íródott, és egy 1929-es utazás ihlette, amikor tizenegy napig vesztegelt a vonat a hó fogságában. A regényt meg is filmesítették, például 1974-ben Sidney Lumet rendezésében, és sajnos 2001-ben is készült egy amerikai változat. Utóbbira ne vesztegessük a szót, csak olvastam róla, de elég is volt. Köze nincs az eredeti regényhez, nem csak részleteiben de alapjaiban is megváltoztatták az eredeti művet.orient_dvd.jpg

            A legújabb film főszereplője David Suchet, aki egyébként a legtöbb Poirot film főszerepét is játsza. Annak ellenére, hogy Suchet szinte már összenőtt karakterével, mégis furcsa érzéseim voltak a film nézése közben. Ennek részben lehet csak oka, hogy az előző 1974-es film után egy ahhoz képest egészen más karakterű és habitusú Poirot nyomoz, de ha valaki nem csak filmen ismeri, hanem el is olvasta a történetet, akkor is érezhető némi ellentét. Mindehhez ugyanakkor hozzátartozik az is, hogy az első film Albert Finney által alakított Poirot-ja sem az igazi, lehet hogy csak nekem, de túlságosan mesterkéltnek tűnik. Véleményemmel egyébként nem vagyok egyedül, a legjobban ezt úgy fogalmazta meg egy Agatha Christie rajongó, hogy Finney eljátsza (szerintem néha talán túl is játsza) Poirot-t, míg Suchet maga Hercule Poirot. Finney nagy szerencséjére a magyar változatban ez nem tűnik ki olyan élesen, ugyanis mint tudjuk egy jó szinkronszínész sokat tud dobni egy filmen, Csákányi László pedig jól értette a dolgát és kihozta a karakterből amit lehet. És akkor még nem beszéltünk arról a szereposztásról, ahol a legapróbb szerepekben is olyanok játszanak mint Anthony Perkins, Ingrid Bergman vagy Sean Connery. Maga a film cselekménye jobban illeszkedik az eredeti történet hangulatához, a sok kiváló színésszel pedig nem volt nehéz jó filmet csinálni.

Poirot.jpg            A bevezetőben említett új film sokban különbözik elődjétől. Lassúbb, gondolkodóbb, kicsit talán sötétebb is végig a hangulat, ellentétben az előd produkció pörgős eseményeihez képest. Poirot is egészen más, csöndesebb és megfontoltabb, talán közelebb áll a regények Poirot-jának jelleméhez, maga a film mégis rossz irányba ment el, különösen a végén. Természetesen mindkét filmben vannak olyan kisebb részletek és momentumok amik eltérnek a regény eseményeitől (például, hogy a könyv egy másik vonaton, a Taurus-expressz történéseivel kezdődik), ennek oka nyilvánvalóan a két műfaj közti különbségekből adódik, és voltaképpen nincs sok jelentőségük. Ugyanakkor a film készítői túl drámaira, a kelleténél moralizálósabb irányba terelték az eseményeket és ez idegen az alapműtől. (és ezért az első filmtől is). A végső nagy jelenetben pedig amikor Arbuthnot ezredes fejében elgurul a pirula és eszét vesztve elkezdi betárazni a pisztolyát, hogy majd jól lepuffanta Poirot-t és Bouc-ot, az volt a csúcs hülyeség. Túl azon, hogy ez megint csak sehol nincs az eredetiben, ki merném jelenteni, hogy a harmincas években egy angol főtisztnek eszébe sem jutna ilyesmi. Még akkor sem, ha előtte éppen gyilkosságot követett el, tekintve, hogy az áldozat alaposan rászolgált arra amit kapott, az elkövetők voltaképpen „csak igazságot tettek.” Ha a valóságban történt volna meg ez az eset, Arbuthnot ezredes emelt fővel vonulna a sittre. De a végén Poirot is kissé jobban elragadtatta magát a kelleténél, nem jellemző, hogy ő ítélkezzen, és főleg nem tenne ilyen erkölcsi kirohanásokat. Valahogy ez nekem nem hiteles.

Mindent egybevetve nálam még mindig az első (1974-es) film viszi a pálmát, aki még nem látta, feltétlenül nézze meg, vagy még inkább olvassa el a könyvet!

Van pár kép is a filmből, itt indulni készül a vonat.

orient_1.jpg

A hosszú veszteglés oka, a hótorlasz amibe belerohant a vonat.

orient_2.jpg

Poirot a jugoszláv rendőrség tisztjeivel. Amikor leszált a vonatról, még nem tudta mit fog mondani nekik ha odaér. A tizenkét gyilkos sorfala közt elhaladva, végül a hazugságot adta nekik elő, majd visszanéz a gyilkosokra...

orient_3.jpg

Akik maguk is meglepődve tapasztalják, hogy megúszták. Ebben a filmben nincs ünneplés és pezsgőzés...

orient_4.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: film orient-expressz Poirot


2012.09.04. 11:10 vasutaskritikus

Zas

Nemrégiben az egyik legjobb barátomnál jártam egy kis baráti iszogatásra, aki mindamellett hogy régi cimbora, szintén modellező. Annak ellenére, hogy azt mondják, hogy amit két ember tud, az már nem titok, ő tudja ki is vagyok, és többnyire mindíg egyet is ért velem abban amit írok. A nemszámoltamhányadik pohárka után szememre vetette, hogy már két hónapja nem írtam semmi rosszat senkiről. Igaza van, valóban nem. De ha valami tetszik, akkor arról miért írjak rosszat? Vannak modellek is, amik tetszenek, nem is kevés. Amiért nem születik mindről poszt, az az, hogy egy szépen kivitelezett mozdony vagy vagon számomra természetes, mindnek olyannak kéne lenni. Ha valami személy szerint különösen tetszik (pl Brawa halbi, Acme Gigant, Liliput Flirt), arról azért megemlékezek.

A barátom büszke rá, hogy minden modlljét kéz alól veszi, némelyiket egész olcsón. A címbeni Zas kocsit is a barátomnál láttam, korábban nem volt a kezemben, sőt közelről sem láttam. Bár megfogadtam, hogy nem írok többet a Quabláról, most meggondoltam magam. Mentségemre szóljon, hogy most pont jót akartam írni, nem rajtam múlott, hogy nem így lett. Korábban csak fotón láttam, azon tetszett, ezért volt róla pozitív véleményem. Most, hogy közelről is láttam, annyira már nem pozitív. Pedig szép modell lehetne... Csak a kivitelezésbe csúszott hiba. A festés szépen sikerült, és a feliratok is egész jók. A probléma ott kezdődött, hogy a vagonon vannak egyéb jelek és táblácskák amik sajnos szinesek, csak a gyártó már sajnálta ezeket külön tampon-nyomattal felvinni, mert az pénzbe kerül... Inkább kinyomtatta matricára, és simán felragasztotta. Állat mi? A nyomtatás minősége (élesség és szín) meg sem közelíti az (általam és az amúgy ebben a kategóriában általában) elvárt minőséget, a matricák széle durva, még a vágás sem sikerült normálisan. Nem beszélve arról, hogy egy ilyen kicsi matrica simán le tud esni, a képen is látszik, hogy a széle már elvált a táblától és szépen görbül befelé. A tartály oldalán a rombusz alakú jel alsó sarka vált már el... Primitív megoldás, más kisszériás gyártónál ilyet még nem láttam. Talán nem véletlenül.zas_3.JPG

zas_4.JPGzas_1.JPGNa de van helyette nagyon szép kármentő cső a tartály oldalán, amire külön felhívják a figyelmet, hogy a cső vége lyukas, tehát az modellen is valóban cső!!! Még egy tükörrel készült fotó is van róla. Én is megnéztem, le is fotóztam, valóban cső. Na és? Ha a modell fent van a terepasztalon, vonatba sorolva, ki fogja azt látni? Volt valami értelme ezzel bíbelődni? Egy gyári modellen sem lyukasak a csővek, mégsem mondom rá, hogy gagyi, csak mert a cső nem cső.

zas_2.JPG

Összegezve, a vagon felemás érzéseket kelt. Az összkép nem rossz, csak amire kellett volna időt és figyelmet fordítani, arra nem fordítottak, a lényegtelen hülyeségre meg igen. Vagy ha már ennyire ügyelni akar a részletekre, akkor oké legyen lyukas a cső, de a minimum hogy a szerencsétlen matricákat is felejtse el, és feliratozzon rendesen!

6 komment

Címkék: quabla