HTML

Vasutaskritikus

Nem egy kritizáló vasutas, sokkal inkább egy vasutat kritzáló emberke vagyok az internet névtelensége mögül, különös tekintettel gyermekkori betegségemre melyből azóta sem gyógyultam ki: a vasútmodellezésre!

Címkék

2010 (5) 2011 (1) 2012 (1) 5047 (1) acme (2) adó 1% (2) alapítvány (1) albert (1) álmozdonyvezető (1) atomvonat (1) Balatonfüred (1) baleset (2) békéscsaba (2) blog (1) bombariadó (1) börze (3) Brawa (1) buék (1) burma (3) bygmodell (1) caf (2) cargo (1) deák (1) déli pályaudvar (1) demonstráció (1) domonkos (1) don quijote (1) elveszett (2) emlékhely (1) epoche (1) északi (1) étkezőkocsi (2) etwg (1) európa expressz (1) e bay (1) fidesz (5) film (3) flirt (1) flottaszerződés (1) fónagy (2) fonyód (1) fotó (1) Fuggerth (1) ganz (1) ganz v48 (1) gigant (2) Gödöllő (1) gyorsvasút (1) gysev (1) gyűjtemények (1) Halberstadti (1) hamisítás (1) heris (1) hiéna (2) holokauszt (2) ic 3g (1) ic plusz (1) index fórum (13) indóház (10) kamion (1) keksz (1) kelti pu (1) kerékpár (2) keskeny nyomtáv (2) keszthely (5) kiállítás (9) kína (3) korrupció (1) korszak (1) közbeszerzés (1) legjobb (1) limit (3) loc&more (1) logó (2) magánvasút (1) mátrai erőmű (1) máv (19) mavoe (1) máv start (6) máv trakció (1) metro proto (1) modell&hobbi (2) modellkit (4) moderátor (1) morop (2) motorvonat (1) mozdonyvezető (2) mszp (1) múzeum (4) nemdohányzó (1) nmj (2) nyugdíj (1) orient-expressz (1) óvoda (1) paksinuti (1) pályázat (4) pécs (1) peronkapu (1) photoshop (2) piko (2) piros (2) Poirot (1) politika (2) quabla (7) railtop (1) rch (1) reform (1) rendőrség (3) reptér (1) részeg (1) rézgaras (1) rivarossi (1) roco (4) start klub (1) svájc (1) széchenyi (2) székely gyors (1) szendvics (1) szerzői jogok (1) szülinap (1) tablet (1) tajvan (1) temofeszt (2) tillig (1) tisztaság (1) tothgun (4) traxx (3) trianon (1) újdonságok (9) vasút&modell (3) vatera (2) vészfék (1) vezérigazgató (2) vip (1) vonalbezárás (7) webshop (1) webzin (1) x1win (1) y kocsi (2) zsidó (2) Címkefelhő

2013.12.16. 17:53 vasutaskritikus

Fuggerth

Majd négy éve írtam az első bejegyzésem, és ez idő alatt szinte szóba sem hoztam a hazai "nagyszériás" gyártót. Vagy ha igen, hát csak érintőlegesen. Egyszer már tervbe vettem egy posztot róla, végül nem került rá sor, most azonban leírnék pár gondolatot.

                Már az idejére sem emlékszem amikor az első Fuggerth modell megjelent, sőt még abban sem vagyok biztos, hogy a nyolcvanas évek végén vagy a kilencvenes évek elején történt-e. Vagy talán pont kilencvenben? Annyi bizonyos, hogy az M41-es sorozatról van szó, forgóváz-hajtású szerkezetek voltak, és 1500 Forintba se került. Hozzá illő személykocsi pedig a Bhv készült, ezzel letéve a magyar vasútmodell gyártás alapjait. Sajnálatos módon erre az alapra azóta sem sikerült úgy építkezni, ahogy az elvárható lett volna, vagy ahogy valószínűleg a gyártó is elképzelte. Maga a csörgő jellegében vissza adja az igazi mozdony formáját, részleteiben már vannak kissebb-nagyobb gondok. Akkoriban talán elfogadott volt a kasznival egybeöntött kapaszkodók, a régi PIKO gépeken is így volt, csak nem ilyen ormótlanul. A forgóváz hajtást később középmotorosra cserélték, valamint pár éve, valószínűleg Európában utolsóként, alkalmassá tették digitális üzemre is. Ezzel ki is merült minden fejlesztése a modellnek, a kasznihoz sajnos nem nyúltak, most is ugyanaz a gagyi mint húsz éve. Az ára viszont kb hússzorosára emelkedett. Idő közben persze elkészült a Szili is, szerintem mindannyian ismerjük ezt a modellt is. Ha nem megyünk egy-két méternél közelebb hozzá, akkor ez is van olyan jó mint a csörgő, makro fotót már nem lenne pofám csinálni róla. A mechanikája ugyanolyan fosra sikerült mint a csörinek, ami nem is csoda, hiszen ugyanazokkal az alkatrészekkel készül mindkettő. Idő közben voltak kisebb változások, talán javult is valamit az összeszerelés minősége és ezzel a gépek futása. Érthetetlen módon a Szili oldalára is ugyanolyan szép méretes furatok kerültek mint a személykocsikra, melyekbe idomtalan és nem élethű kapaszkodók ragaszthatók. Ragasztó nélkül sajnos széthullik minden, a Fuggerth háza tájára még nem jutott el az a technológia ami már a szőröstalpú keleti szomszédjainknál is általános.

                Vasútmodellező körökben örök vita volt a Fuggerth modellek megítélése, van aki szidja, van aki foggal-körömmel védi. Ami azt illeti, magam is engedékenyebb lennék velük szemben, annak ellenére, hogy nem rajongok kötelességből mindenért ami magyar, sajnos azonban objektíven nézve is el kell ismerni, hogy ami már húsz éve is szar volt, abból nehéz lenne mára korszerű modellt összepakolni. Egy modellgyártónak azért sokkal innovatívabbnak kéne lenni ennél a harmadik évezredben, nem lehet mindent a szegényes örökséggel magyarázni. Sokan nem akarják/merik elismerni, hogy ami Fuggerth néven modellgyártás címszó alatt folyik, az nagyon finoman fogalmazva is kész kabaré! Nem tudni, hogy eddig hány mozdony és hány vagon hagyta már el a "gyártósort", de azért valószínűleg ezres nagyságrendről van szó, abból a bevételből pedig jobb helyeken már fejleszteni is szoktak. Ehelyett mi be kell érjük ugyanannak a mozdonynak a tizenötödik feliratozású változatával... És akkor még nem beszéltünk a személykocsikról, ami szintén csak két-három méterről nézve nem látszik torznak, rossz forgóvázakkal, ormótlan szerelvényezéssel. Csak a Fuggerth-nél számít extrának a használható (fém) kerék, és a belső berendezés is. És majdnem annyiba kerül már, mint egy Tillig Y-kocsi. Ha veszek bele berendezést is, akkor többe. Azért ehhez már pofa kell. De még ezzel együtt is érthetetlen, hogy több mint húsz éve van gyártásban, nulla fejlesztéssel, egyre drágább, és még nem is kapható... Pedig mindig elfogy ami van, tehát még kereslet is lenne rá. Érti ezt valaki?

                És akkor mindezek tetejébe jön az, amit ép ésszel felfogni sem lehet. Tudom, hogy modellt fejleszteni nem olcsó mulatság, de amikor olyat basznak el amit amúgy semmivel nem kerülne többe rendesen megcsinálni, akkor azt kell mondjam hogy megérdemlik a sorsukat. Természetesen a vörös csillagos csörgőről van szó, bárki bármit mondjon is, erre nincs mentség! Idióta volt aki ezt így megtervezte, az is idióta volt aki ezt így hagyta legyártani, és az is idióta volt aki így engedte ki a boltokba. Ezen a színvonalon már a hatvanas években is túl volt az ipar, tehát bizonyosan szimpla hülyeség miatt készült ez így. Nem érez magában annyi igényességet a T. Gyártó, hogy ezt így talán nem kéne? Még ha túl is lépek azon, hogy a Csörgőjük ma már egy "playtime" játékmozdonynak is gyenge, de még egy tisztességes feliratot sem képes rányomni erre a szarra? Bocsásson meg nekem Kedves Fugerth Péter, de el kéne már dönteni hogy mi a faszt akar... Ha esetleg az a válasz, hogy modelleket gyártani, akkor komolyabban kéne venni ezt a témát, és nem csak az elbaszott pályaszámra gondolok. Addig amíg a kisszériás hatvan ropit elkér és meg is kap egy Y-kocsiért, addig van fizetőképes kereslet magyar modellre és lehet fejleszteni. Pénz kell hozzá az igaz, de más kiút nem lesz. Vagy csődbe megy. Ez a gyártói hozzáállás nem szimpatikus!

fuggerth_szar.jpg

3 komment

Címkék: Fuggerth


A bejegyzés trackback címe:

https://vasutaskritikus.blog.hu/api/trackback/id/tr805695362

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

levy01 2014.03.20. 17:41:40

Kedves Kritikus!
ennyire pang a vasútmodellezés állóvize, hogy negyedéve semmi szaftos téma sincsen? Mondjuk az idei nürnbergin sajnos semmi olyat nem láttam, ami miatt azonnal boltba kellett volna szaladnom.
EZ viszont témába vágó és nagyon csattanós válasz arra, hogy hogyan lehet NEM elcseszni a feliratozást: www.vasutmodell.com/fuggerth-999000-dizelmozdony-m41-palyaszam-nelkul
ugyanis NINCS!

Zero-eco86 2014.04.08. 00:42:49

Szeretnék kérdezni. Mint amatőr nekem tetszik ez az m41 és nem értem vagy nem tudom hogy mi vele a gond. Kérlek mond el. Olvastam a cikket vannak benne jó dolgok de én nem értek a se a korszakokhoz se a festéshez se a pályaszámhoz. A cikk pedig úgy kezelte ezt mintha ez mindenkinek evidens dolog lenne.

CanGuru 2014.07.07. 02:05:20

A régi-régi, forgóváz motoros kiadás csak két motorral ment jól, ahogy a régi Piko Br130 is például. Egy motorral, hiába volt tapadógyűrűs kerék is, elég vérszegény volt a gép. Sok esetben a tapadógyűrű pontatlan volt, érdemes volt márkásra cserélni.

A következő generáció ugyan középmotoros lett, de Bühler helyett valami jugoszláv szutyok motor került bele, amivel kevésbé és csúnyabban lehetett lassan menni. És már nincsen tapadógyűrűs kereke, ergo a két motoros első szériás gépnél a nagyobb tömeg ellenére is gyengébb lett a gép.

A következő generáció ismét Bühler motort kapott és lendkereket is, de ebből volt olyan alszéria, amiben a fogaskerekek (lila műanyag) borzalmas minőségűek voltak, a fogaik össze-vissza álltak, emiatt csúnya és rendkívül zajos volt a gépek futása.

A mostani széria - ha lehet kapni - állítólag minden eddiginél jobb.

A legelső géphez a hajtás alkatrészeiből csak bontott van.

Aki igényes futású M41-es mozdonyt akart, az már a '90-es évek végén más, minőségi hajtást (pl. Roco) tett alá (vagy csak kasznit vett, alvázzal, forgóváz maszkokkal). Ezzel ugyan jobb lesz, de összességében drágább, mint egy hasonló márkás mozdony, hiszen azt meg kell venni hozzá, munkát kell beletenni, stb.

Jellemző problémák a gépekre (kivétel az utolsó széria, abból nem volt még a kezemben):
- darabos lassú futás
- zajos az egész mozdony
- gyenge vonóerő
- nem átlátszó ablakok, amelyek vastagok is, nincsen vezetőállás berendezés (most már van kisszériásan gyártott)
- felöntöt kapaszkodók
- vastag a festék sok modellen

Hát, röviden ennyi.
süti beállítások módosítása