HTML

Vasutaskritikus

Nem egy kritizáló vasutas, sokkal inkább egy vasutat kritzáló emberke vagyok az internet névtelensége mögül, különös tekintettel gyermekkori betegségemre melyből azóta sem gyógyultam ki: a vasútmodellezésre!

Címkék

2010 (5) 2011 (1) 2012 (1) 5047 (1) acme (2) adó 1% (2) alapítvány (1) albert (1) álmozdonyvezető (1) atomvonat (1) Balatonfüred (1) baleset (2) békéscsaba (2) blog (1) bombariadó (1) börze (3) Brawa (1) buék (1) burma (3) bygmodell (1) caf (2) cargo (1) deák (1) déli pályaudvar (1) demonstráció (1) domonkos (1) don quijote (1) elveszett (2) emlékhely (1) epoche (1) északi (1) étkezőkocsi (2) etwg (1) európa expressz (1) e bay (1) fidesz (5) film (3) flirt (1) flottaszerződés (1) fónagy (2) fonyód (1) fotó (1) Fuggerth (1) ganz (1) ganz v48 (1) gigant (2) Gödöllő (1) gyorsvasút (1) gysev (1) gyűjtemények (1) Halberstadti (1) hamisítás (1) heris (1) hiéna (2) holokauszt (2) ic 3g (1) ic plusz (1) index fórum (12) indóház (10) kamion (1) keksz (1) kelti pu (1) kerékpár (2) keskeny nyomtáv (2) keszthely (5) kiállítás (9) kína (3) korrupció (1) korszak (1) közbeszerzés (1) legjobb (1) limit (3) loc&more (1) logó (2) magánvasút (1) mátrai erőmű (1) máv (19) mavoe (1) máv start (6) máv trakció (1) metro proto (1) modell&hobbi (2) modellkit (4) moderátor (1) morop (2) motorvonat (1) mozdonyvezető (2) mszp (1) múzeum (4) nemdohányzó (1) nmj (2) nyugdíj (1) orient-expressz (1) óvoda (1) paksinuti (1) pályázat (4) pécs (1) peronkapu (1) photoshop (2) piko (2) piros (2) Poirot (1) politika (2) quabla (7) railtop (1) rch (1) reform (1) rendőrség (3) reptér (1) részeg (1) rézgaras (1) rivarossi (1) roco (4) start klub (1) svájc (1) széchenyi (2) székely gyors (1) szendvics (1) szerzői jogok (1) szülinap (1) tablet (1) tajvan (1) TAM modell (1) temofeszt (2) tillig (1) tisztaság (1) tothgun (4) traxx (3) trianon (1) újdonságok (9) vasút&modell (3) vatera (2) vészfék (1) vezérigazgató (2) vip (1) vonalbezárás (7) webshop (1) webzin (1) x1win (1) y kocsi (2) zsidó (2) Címkefelhő

2010.02.16. 12:17 vasutaskritikus

Siránkozunk

 
Amikor hó elején megvettem az Indóház februári számát, kíváncsian lapoztam fel, hogy vajon tovább siratják-e az évtizedek óta döglődött mellékvonalakat, melyeknek most eutanáziával megszűntették szenvedéseit. És igen.

 

A szokásos rövid hírek után jön a tízoldalnyi gyász. Sok értelme most sincs, szépen leírkálja hogy „jön a vonat, dudál egy utolsót, elmegy a vonat. Mindenki sír.” Koszorúk, feliratok, zászlók. Roppant megható ahogy a sok vasutas búcsúzkodik és simogatja a rozsdás vasat. Szinte biztos hogy én vagyok a hülye, amiért nem értem mi szükség van erre a cirkuszra. Amikor a nagyapám megszabadult az ócska rozsdás Skodájától, eszébe se jutott sírni utána, pedig évtizedes szolgálat állt mögötte. Lejárt az ideje, jött helyette új. Ennyi. Ezeknek is már rég lejárt az idejük. De sokan most is azt gondolják, hogy hiba volt ezeket megszüntetni. Regionális vasútról vizionálnak, jól működő hálózattal. Ébresztő!
Azt természetesen mindenki tudja, hogy ezzel a döntéssel egyetlen forint megtakarítás sem érhető el. A vasúttársaság vízfeje már akkora, hogy már többen vannak akik onnan szívják a vasút és az ország vérét, mint akik a sínek mentén dolgoznak. A döntéshozók persze nem hülyék maguknak rosszat csinálni, a korrupcióval benőtt, átláthatatlan gépezetbe senki sem mert még belenyúlni. Legyen inkább vonalbezárás, az igen komolyan hangzik, a sok hülye még talán el is hiszi hogy ezzel spórolni lehet. No de azt azért ne gondolja senki hogy ha megmaradnának a vonalak, akkor bármi is változna, javulna, fejlődne. Még a fővonalak rendes karbantartására sincs pénz, nem ám ennyi szar mellékvonalra. Új járművek nem lesznek/lennének, a pályát nem újítják fel. Amíg a Bz harminccal döcög a pusztában, addig nem lesz alternatíva a közút számára. Ez van. És nem most baszták el, hanem apáitok már vagy harminc-negyven éve, tehát kár is most ezekre haragudni, legalábbis ezért. A mellékvonali hálózat tehát menthetetlen, bármeddig is szeretné még a sok érzelgős vasútbarát és nagypofájú szakszervezeti majom agonizáltatni. Ideje volt bevégeztetni. A kutyát sem hagyják szenvedni ha már gyógyíthatatlan...

 

11 komment

Címkék: vonalbezárás indóház


A bejegyzés trackback címe:

https://vasutaskritikus.blog.hu/api/trackback/id/tr201762226

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mit nem mondasz 2010.02.16. 13:54:43

Egyrészt a vasút a vasutasoknak a munkahelye, nem olyan mint egy öreg skoda a nagyfaternak. nekik korántsem biztos, hogy lesz másik, lesz jobb.

Én se tartom jó dolognak adóforintokból finanszírozni a pazarlást.
Ahol meg nincs utas ott tényleg kakukk, bezárni, de azonnal, a síneket meg a brazilok előtt felszedni és hasznosítani.

ha már működő, pontos és tiszta vasutat nem lehet ebben az országban csinálni akkor ennek a szenvedésnek mennél gyorsabban véget kell vetni.
Eutanázia, ahogy írtad.

vasutaskritikus 2010.02.16. 14:26:28

@mit nem mondasz: való igaz hogy a vasutas nem öreg skoda, ez kicsit rossz hasonlat volt. De a lényegen nem változtat. Magántulajdonban álló cégeknél sem érdekel senkit hogy a munkavállaló mihez kezd miután kirúgták. Csak állami cégeknél lehet ezt játszani évtizedekig. Te meg én majd fizetjük őket addig is, ha már hasznot nem hoznak.

mit nem mondasz 2010.02.16. 15:15:16

@vasutaskritikus: a társadalom számos szegmense működik "nonprofit" módon, teljesítményük a hagyományos üzleti modellekkel nem mérhető. Ilyenek az oktatás, egészségügy, de számos más, állami vagy önkormányzati feladat.

Vasutat fenntartani annak jellege miatt mindenhol a világon - részben - közösségi finanszírozást kíván.

Azon sem hőbörgünk,hogy a tanárok, orvosok fizetése mennyit visz el, jóllehet se iskolába nem járunk, se orvoshoz. Aki ezeken is hőbörög az már anarchista és nem érti a modern állam működésének (adófizetés >> közösségi fogyasztás finanszírozása) lényegét.

Tehát a vasutat adóforintból kell eltartani, ez nem lehet kérdés. A hatákonyság, (ergo, hogy ne lopják szét) az igen.

A második részben sincs igazad. Számos magáncég (pl. bank) törődik a törvényi kötelezettségei felett az elbocsátott dolgozóival (többlet végkielégítés, átképzés, stb). minden kapitalistának megéri a kapitalizmusba (és annak imázsába) fektetni. Mert megtérül.

Szomorú, hogy az államnak nem éri meg az állam imázsába befektetni.

vasutaskritikus 2010.02.16. 15:37:09

@mit nem mondasz: Igazad van, de eltértünk a tárgytól. Ami nem működik és jelenlegi helyzetében esély sincs rá hogy valaha is hatékonyan működhessen (az eszembe sem jut hogy nyereségesen), arra kár kidobni a pénzt. Ilyenek a mellékvonalak 90%-a. Így hát nem a tanárok és orvosok fizetésével van bajom, még csak nem is a vasutasokéval, hanem azzal hogy a hálózat tönkrement és ebben a formájában felesleges. A vicinálisok romantikája pedig nem elég jó indok ezekre költeni.

mit nem mondasz 2010.02.16. 15:40:26

@vasutaskritikus: ezzel csak egy baj van.

A "nem működik" az nem egzakt. te azt mondod nem működik, valaki más meg azt, hogy igen. Nem mérhető. Mert a vonat ha kell végigmegy. Pénzt nem hoz, hanem visz, de végigmegy.

valakinek meg döntést kell hoznia.

másvalakik (sokan) meg ezért elzavarják őket a f.szba majd áprilisban.

vasutaskritikus 2010.02.16. 15:59:12

@mit nem mondasz:
De azért jól körülírható. Hogy végigmegy a vonat, csak éppen utasok nélkül, az nem megfelelő működés.

mit nem mondasz 2010.02.16. 16:04:26

@vasutaskritikus: a jó fánk is körülírható (ezt hívják receptnek), mégsem tudja mindenki megsütni.

nem, nem érted. A "Nem működik" az nem egy mérőszám, ami alapján felelős döntéseket lehetne hozni.

vasutaskritikus 2010.02.16. 16:20:10

@mit nem mondasz:
Jobban tetszik az hogy: "Nem akarják/akarták hogy működjön"? Pénz nem lesz rá, mert annyit sosem fog hozni amennyit költeni kell rá. Ezért írtam hogy már 30-40 éve elbaszták, a pálya folyamatos szintentartásával ez megelőzhető lett volna. Jó közlekedéssel megmaradtak volna az utasok, és a járműbeszerzés sem lett volna úgy probléma. Az is adópénzekbe került volna, de a szükségessége nem lett volna kérdés. Mindez elmaradt, így az ideális állapothoz képest a rendszer már igenis nem működik! A részletezése nem egy posztot, de egy doktori disszertációt is felemésztene.

mit nem mondasz 2010.02.16. 17:04:20

@vasutaskritikus: egyik vasúti szolgáltatás sem hoz annyit amennyibe kerül.
Egy münchen-stuttgart 53 euro, de az állam azt is kiegészíti.
Egy ezzel felérő budapest-szeged meg 2690, azaz még 10 euro sincs.
pedig a villany, majd nem azt írtam, hogy ugyanannyiba kerül, de nem, mert nálunk még az is drágább.

Egyetértek, nagyon összetett, sokrétű, nagy mélységű probléma ez, amit megoldani szinte lehetetlen.

Azokkal kezdek egyetérteni, akik a teljes tabula rasa-t követelik vasút ügyben, egyfajta nulláról indulást. Bár a mikéntje ennek is homályos.

Más. a többi postodban kommentelő, fenyegetőző és buzizó alakoknak nem lehetne virtuálisan egy egy körmöst kiosztani? Szerintem elvetik a súlykot.

vasutaskritikus 2010.02.16. 18:21:46

@mit nem mondasz:
Meglepne ha összejönne ez a nulláról indulós ötlet. Túl sokan buknának (nem csak pénzt), és elnézve a milliárdokat, még sokkal-sokkal többeket rántanának magukkal. Meg aztán amíg egy vállalatvezetés politikai befolyás alatt van, kár is álmodozi ilyesmiről.

mit nem mondasz 2010.02.16. 18:48:59

@vasutaskritikus: igen, rátapintottál a lényegre, a politikai befolyás.

De fura mód, szerintem az állami befolyás ma nem abban érvényesül negatívabban, hogy nincs döntéshozói akarat több tízezer dolgozó (izé, szavazó) sorsát érintve, hanem a jogszabály dzsungelen keresztül érvényesülő bürokrácia.

Az illogikus, gúzsba kötő szabályhalmaz az, ami ma leginkább a fejlődés útjában van. Keverednek a régről maradt és az új szabályok, nem alkotnak koherens egységet, az egész vasútügyi szabályozás átláthatatlan, a szereplők már régen feladták, hogy ebben a struktúrában dolgozzanak ki előrelépést. Nem is lehet.

A tabula rasa tehát a politika dolga lenne, rendbe tenni a vasútügyi szabályozást világos, piaci folyamatokat leírni, a feltétlenül szükséges felügyeleteket létrehozni (újra) és utána hajrá, döntsön a kereslet meg a kínálat. Árban, szolgáltatásban, mindenben.
Ez a modell mindenhol, még az állami árkiegészítéssel működő szektorok esetében is életképes szinte minden országban.

(NOHAB, ezt neked nem kell elolvasni, úgysem értenél belőle semmit)