HTML

Vasutaskritikus

Nem egy kritizáló vasutas, sokkal inkább egy vasutat kritzáló emberke vagyok az internet névtelensége mögül, különös tekintettel gyermekkori betegségemre melyből azóta sem gyógyultam ki: a vasútmodellezésre!

Címkék

2010 (5) 2011 (1) 2012 (1) 5047 (1) acme (2) adó 1% (2) alapítvány (1) albert (1) álmozdonyvezető (1) atomvonat (1) Balatonfüred (1) baleset (2) békéscsaba (2) blog (1) bombariadó (1) börze (3) Brawa (1) buék (1) burma (3) bygmodell (1) caf (2) cargo (1) deák (1) déli pályaudvar (1) demonstráció (1) domonkos (1) don quijote (1) elveszett (2) emlékhely (1) epoche (1) északi (1) étkezőkocsi (2) etwg (1) európa expressz (1) e bay (1) fidesz (5) film (3) flirt (1) flottaszerződés (1) fónagy (2) fonyód (1) fotó (1) Fuggerth (1) ganz (1) ganz v48 (1) gigant (2) Gödöllő (1) gyorsvasút (1) gysev (1) gyűjtemények (1) Halberstadti (1) hamisítás (1) heris (1) hiéna (2) holokauszt (2) ic 3g (1) ic plusz (1) index fórum (13) indóház (10) kamion (1) keksz (1) kelti pu (1) kerékpár (2) keskeny nyomtáv (2) keszthely (5) kiállítás (9) kína (3) korrupció (1) korszak (1) közbeszerzés (1) legjobb (1) limit (3) loc&more (1) logó (2) magánvasút (1) mátrai erőmű (1) máv (19) mavoe (1) máv start (6) máv trakció (1) metro proto (1) modell&hobbi (2) modellkit (4) moderátor (1) morop (2) motorvonat (1) mozdonyvezető (2) mszp (1) múzeum (4) nemdohányzó (1) nmj (2) nyugdíj (1) orient-expressz (1) óvoda (1) paksinuti (1) pályázat (4) pécs (1) peronkapu (1) photoshop (2) piko (2) piros (2) Poirot (1) politika (2) quabla (7) railtop (1) rch (1) reform (1) rendőrség (3) reptér (1) részeg (1) rézgaras (1) rivarossi (1) roco (4) start klub (1) svájc (1) széchenyi (2) székely gyors (1) szendvics (1) szerzői jogok (1) szülinap (1) tablet (1) tajvan (1) temofeszt (2) tillig (1) tisztaság (1) tothgun (4) traxx (3) trianon (1) újdonságok (9) vasút&modell (3) vatera (2) vészfék (1) vezérigazgató (2) vip (1) vonalbezárás (7) webshop (1) webzin (1) x1win (1) y kocsi (2) zsidó (2) Címkefelhő

2010.04.13. 10:05 vasutaskritikus

A legnagyobb magyar

 

„A legnagyobb magyar – így vonult be a történelembe Széchenyi István, a magyar vasút atyja. Halálának 150. évfordulóján ezért a GYSEV is tiszteleg az államférfi előtt, mégpedig leggyorsabb magyar villamos-mozdonyával.” – írja a www.gysev.hu
 

foto: www.railpictures.net

            A mozdonyka pofásra sikeredett, és ahogy a hírek szólnak, lesz belőle modell is, aminek külön örülök.
A legnagyobb magyarral viszont akadnak problémáim. Természetesen nem vitatom, hogy Széchenyi a magyar politika talán legjelentősebb alakja, nevéhez fűződik a magyar gazdaság, a közlekedés, a politika és a sport megreformálása, mellesleg kiváló katona, és a Magyar Tudományos Akadémia egyik alapítója. Legfőbb bajom éppen a közlekedési koncepciója, melyet 1848-ban "Javaslat a magyar közlekedési ügy rendezéséről" címen jelentetett meg, és amelyet az országgyűlés az 1848.évi 30.törvénycikkben szentesített is. Ennek lényege, hogy a közlekedési hálózat középpontja Budapest, a fővonalak sugarasan ágaznak szerte, első lépésben 4 fővonalat és 4 mellékvonalat említ. Ezzel vette kezdetét a főváros rohamos fejlődése, mely sajnos együtt járt az összes többi vidéki város lemaradásával. Magam is vidéki lévén ezt nap mint nap a saját bőrömön is érzem, de az utóbbi években úgy tűnik hogy némely tekintetben már a fővárosnak is teher ez a túlzott központosítás. Nem állítom, hogy a kialakult helyzet kizárólag Széchenyi hibája, tett még érte gróf Mikó Imre, vagy különösen Hollán Ernő is, aki 1856-ban kidolgozta a magyar vasúthálózat kiépítésének rendszerét. Munkájuk eredményeképpen, ma Magyarországon szinte lehetetlen gyorsan eljutni az ország egyik feléből a másikba Budapest érintése nélkül, akár vasúton, akár közúton. Az autópályák és a vasúti fővonalak mind Budapestről indulnak ki, jelenleg például egyetlen Intercity sincs mely ne érintené a fővárost. Pár éve volt egy halovány kísérlet a Pécs és Bécs közti Corvinus IC-vel, de a jelek szerint nem volt életképes, tekintve hogy már megszűnt. Nem csoda, hiszen amíg a fővonalakon 120-140-160 is lehet a sebesség, addig a fővárost nem érintő vonatnak max 60-80 lehet a sebessége, így hiába van szándék az újra, a körülmények ellehetetlenítik a próbálkozást. Széchenyi tehát nem gondolta át kellően elképzeléseinek következményeit. Ettől persze még lehet a legnagyobb magyar, és a GYSEV mozdonya is szép.

7 komment

Címkék: gysev széchenyi


A bejegyzés trackback címe:

https://vasutaskritikus.blog.hu/api/trackback/id/tr31916379

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GeryM41 2010.04.13. 17:07:29

Corvinus IC közlekedik jelenleg is. Kicsit nézzél szét a neten, mielőtt dobálózol itt bármivel is.

vasutaskritikus 2010.04.13. 17:41:55

@GeryM41:
Ó igen, hogyan is? Egy darab közvetlen kocsival pécsre? Azért az már nem ugyanaz mint volt. Lehet szőrszálat hasogatni, de gondolom te is értetted a mondandó lényegét...

Zotya 2010.05.05. 00:08:04

Butaság amit írsz. Egyrészt Széchenyi nem a trianoni Magyarországra tervezte a vasúthálótatot. Ha megnézed a térképet sok vonal, éppen csak a határ túloldalára került. Lásd: román-magyar határ! Vagy a Szeged - Szabadka - Baja vonal, ami igaz csak részben került határon túlra.

Azóta sok vasútvonal meg is szűnt, és itt nem csak a közelmúlt vasútirtásaira gondolok, hanem a hetvened évek "közlekedési" koncepciójára.

Inkább ezekben kellene keresni a mai torz vasúthálózat okát, nem a Széchenyiben...

vasutaskritikus 2010.05.05. 00:37:12

@Zotya:
A 18. századi magyarországra tervezett és kiépített vasúthálózat ugyan úgy Budapest központú volt, mint a mai. Persze trianon nem tett jót a hálózatnak, de a centralizált jellege nem azóta alakult ki.

SevenDeadlySins (törölt) 2010.05.05. 05:17:21

@vasutaskritikus: nem érti! Persze hogy Bp központú volt, de volt egy vonalgyűrű amivel Budapestet ki lehetett kerülni.

Vagy mire gondoltál lett volna Pécs központú?:D

vasutaskritikus 2010.05.05. 10:43:40

@SevenDeadlySins:
Miért kellett egyáltalán központosítva csinálni? Se Budapest, se Pécs, se Debrecen központú nem kéne legyen, legalábbis a közlekedés. Amikor a vasúthálózat kiépült (19.század vége), Budapest lakossága alig volt több 250 ezernél, abban hogy ez majd tízszeresére duzzadt, nyilván nem kizárólagos, de nagy szerepe volt annak hogy mindennek a központja Budapest. Közlekedés szempontjából ez önmagában még nem lett volna baj, ha épültek volna olyan keresztirányú folyosók is, amelyek megléte esetén Budapestet ki lehet hagyni, ha éppen nem ott van dolgod.
Nézd meg Németorszég vasúthálózatát! A nagyobb városoknál ott is megfigyelhető valamilyen fokú centralizáltság, de mellette az országos hálózat olyan, hogy pl Stuttgartból Hamburgba nem Berlinen keresztül vezet a leggyorsabb út.

kszabo 2010.08.09. 10:44:07

A magyar vasút egy beruházási káoszból alakult ki, kb. olyan fejetlenség volt, mint most az autópálya építésben. Ha Baross tovább élt volna, lehet, hogy már akkor felszedik egy jó részét. A Volán (MÁVAUT) valójában sohasem integrálódott a menetrendbe, jórészt párhuzamos járatokat üzemeltet. Budapestet meg egyszerűen váltsuk le! A törökök is csak nyertek hogy Ankarába száműzték a vízfejüket :)
süti beállítások módosítása