Különleges év volt 1994 a magyar vasút életében. Voltak ugyan már nagysebességű z-kocsik 1989-óta a GOSA gyár jóvoltából, de csak kis darabszámban. A spanyol Construcciones y Auxiliar de Ferrocarrile 77 darab kocsival gyarapította a magyar járműállományt, nyolc különböző típusban. A kocsik egy addig ismeretlen minőséget hoztak a Máv soraiba, esztétikáját tekintve magasan kiemelkedve a többi közül. Személyes véleményem szerint ezek a kocsik mind a mai napig Európa egyik legszebb, igazi egyéniséggel megáldott járművei.
Különösen örömteli hír volt 2007 elején, hogy a szép ÖBB kocsijai miatt nálunk is méltán népszerű Railtop el akarja majd készíteni ezt a típust. Aztán jött a pofára esés, előbb a Railtop-é, aztán rögtön a miénk, mert fuccsba ment a CAF kocsik terve. 2009-ben aztán többször is leeshetett az állunk, először amikor az ACME bejelentette, hogy ő is csinálni akar, másodszor amikor meg is csinálta, harmadszor amikor kiderült hogy az NMJ is gyártani akar. Bár azóta kiderült hogy tulajdonképpen a Railtop szerszámai kerültek hozzá a kínaiaktól, és nem annyira a kelet-európai modellezők igényei voltak számára elsődlegesek, sokkal inkább a kis befektetéssel megszerzett üzlet lehetőségei. És hogy miért is nincs benne belső berendezés? Mert a Railtop odáig már nem jutott el… Annyira meg azért mégse vagyunk fontosak az NMJ-nek, hogy saját erőből fejlesszen nekünk bármit is, egyszerűbb süketelni az ár-érzékeny piacról (vagy miről)… No sebaj, több évtizede vagyok modellező, és még egyetlen kocsimban sem volt világítás, ennél a típusnál meg másként nem látszana hogy üres. Későbbi terveim közt szerepel majd pár vonatot kivilágítani és utasokkal megtölteni, de ez a típus van olyan szép, hogy megérje két szerelvényt is beszerezni belőle. Az egyik berendezve és kivilágítva, a másik meg csak nappal közlekedik majd. Az alábbi kép a www.vonatmagazin.hu oldalról van, rajta az amúgy is szép sorozat legszebb darabja, az étkezőkocsi.
Az NMJ-ben mindenesetre csalódtam egy csöppet …
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
TorTa30 2010.03.31. 09:33:52
crash 2010.04.02. 19:19:43
vasutaskritikus 2010.04.04. 10:41:03
Természetesen nem "hivatalos" infó, a forrás nem kívánja felfedni magát.