HTML

Vasutaskritikus

Nem egy kritizáló vasutas, sokkal inkább egy vasutat kritzáló emberke vagyok az internet névtelensége mögül, különös tekintettel gyermekkori betegségemre melyből azóta sem gyógyultam ki: a vasútmodellezésre!

Címkék

2010 (5) 2011 (1) 2012 (1) 5047 (1) acme (2) adó 1% (2) alapítvány (1) albert (1) álmozdonyvezető (1) atomvonat (1) Balatonfüred (1) baleset (2) békéscsaba (2) blog (1) bombariadó (1) börze (3) Brawa (1) buék (1) burma (3) bygmodell (1) caf (2) cargo (1) deák (1) déli pályaudvar (1) demonstráció (1) domonkos (1) don quijote (1) elveszett (2) emlékhely (1) epoche (1) északi (1) étkezőkocsi (2) etwg (1) európa expressz (1) e bay (1) fidesz (5) film (3) flirt (1) flottaszerződés (1) fónagy (2) fonyód (1) fotó (1) Fuggerth (1) ganz (1) ganz v48 (1) gigant (2) Gödöllő (1) gyorsvasút (1) gysev (1) gyűjtemények (1) Halberstadti (1) hamisítás (1) heris (1) hiéna (2) holokauszt (2) ic 3g (1) ic plusz (1) index fórum (13) indóház (10) kamion (1) keksz (1) kelti pu (1) kerékpár (2) keskeny nyomtáv (2) keszthely (5) kiállítás (9) kína (3) korrupció (1) korszak (1) közbeszerzés (1) legjobb (1) limit (3) loc&more (1) logó (2) magánvasút (1) mátrai erőmű (1) máv (19) mavoe (1) máv start (6) máv trakció (1) metro proto (1) modell&hobbi (2) modellkit (4) moderátor (1) morop (2) motorvonat (1) mozdonyvezető (2) mszp (1) múzeum (4) nemdohányzó (1) nmj (2) nyugdíj (1) orient-expressz (1) óvoda (1) paksinuti (1) pályázat (4) pécs (1) peronkapu (1) photoshop (2) piko (2) piros (2) Poirot (1) politika (2) quabla (7) railtop (1) rch (1) reform (1) rendőrség (3) reptér (1) részeg (1) rézgaras (1) rivarossi (1) roco (4) start klub (1) svájc (1) széchenyi (2) székely gyors (1) szendvics (1) szerzői jogok (1) szülinap (1) tablet (1) tajvan (1) temofeszt (2) tillig (1) tisztaság (1) tothgun (4) traxx (3) trianon (1) újdonságok (9) vasút&modell (3) vatera (2) vészfék (1) vezérigazgató (2) vip (1) vonalbezárás (7) webshop (1) webzin (1) x1win (1) y kocsi (2) zsidó (2) Címkefelhő

2011.09.22. 16:40 vasutaskritikus

Én szeretem Svájcot

 

Amikor az előző kisvasutas poszthoz kerestem konténeres képet, és rá is leltem a Railfaneurope.net-en a svájci RhB-s galériákban, eszembe jutott, hogy jó sok évvel ez előtt, rendszeresen néztem a Spektrum csatornán a svájci vasutakról szóló filmeket, ha jól emlékszem „Vonatozás Svájcban” címmel.
            Hogy pontosan hány éve volt már nem is emlékszem, de legalább tíz, lehet hogy tizenöt is. Minden esetre mindig megnéztem, és már akkor is csodálója voltam a svájci kisvasutaknak. Sajnos a Spektrumon nem ment le az összes rész, sokkal később a Travelen viszont igen, csak azt meg nem volt alkalmam nézni. Mi maradt a megoldás? Beszereztem DVD-n, a Travelen futott verziót, magyar narrációval. Összesen húsz epizódom van, ami sajnos nem a teljes sorozat, a travelchannel.co.uk szerint huszonnégy epizód készült. No de sebaj, kikapcsolódásra ez is elég, úgysem egyszerre nézi az ember. Ezúttal is kénytelen volt leesni az államnak, hogy milyen szép ország Svájc, mennyire szépen rendben van tartva mindig mindenhol minden. Nem utolsó sorban pedig, a harminc, negyven, esetenként több éves járművek is úgy néznek ki, mint ha most gördült volna ki a gyárból. Márpedig a keskeny nyomközű hálózaton közlekedő vonatok egy része bizony meglehetősen koros, mégis úgy van karban tartva, hogy azon kifogást találni nem lehet. Még gondolati szinten sem érdemes foglalkozni vele, hogy nálunk miért nem lehet megfelelően karbantartani a járműparkot, nem is vesztegetek rá több szót. Elvégre kikapcsolódásként nézünk ilyet és nem mérgelődni. Maga a műsor tökéletesen van megszerkesztve, vannak vezetőállásból készült felvételek, külső kameraállásból készült képek, légi felvételek, és nem lényegtelen, hogy rendszeresen mutatják a vonalak térképét is. A vonalon és a vonatokon kívül sok felvétel a környező városokról mutat részleteket, nem beszélve a havas sípályákról, és a legszebb téli felvételekről. Ami miatt viszont mindig tátva marad a szám, azok a csodálatosan szép tavak a hegyek közt! Legnagyobb sajnálatomra még egyszer sem volt alkalmam végigjárni a híres Gleccser Expressz vonalát sem, az asszony ugyanis még az emeleti ablakból se néz le szívesen, saját állítása szerint nincs az a pénz amiért átmenne egy ilyen viadukton, amiből azért arrafelé van egy jó pár. Nem beszélve a több kilométeres alagutakról. Így aztán marad a strandolás, meg hajókázás, hegyi vonatokat meg a tévében nézünk.
            A magyar fordítással azonban akadnak problémák. Azt nem említem, hogy a kockafejű vasutasoknak már a „piros jelző” is fülsértő, de egy „vasbeton talpfa” azért már nekem is szemet szúr. Nem beszélve olyanokról, hogy „tapadós pálya” ami gyaníthatóan az adhéziós elven működő vonalakat jelenti, vagy a „csekély emelkedésű, 25%-os emelkedő” amit nem egy fogaskerekű, meredek turistavonalra értettek, hanem egy sima adhéziós szakaszra, csak a fordító valószínűleg nem ismeri az ‰ jelet, már ha egyáltalán kapott scriptet a filmről, és nem hallás után fordított. A legjobbat hagytam a végére, Svájcban úgy hívják a tolópadot, hogy: „motorizált oldalazó”!! Állat, mí? Már megérte megszereznem a DVD-ket! Lehet, hogy rosszul emlékszem, de a Spektrumos verziónál nem emlékszem ilyen hülyeségekre. Sőt a narrátor is nagyságrendekkel jobb volt, emlékeim szerint Újréti László hangja kísérte a képeket, de erre nem esküszöm meg. Az új verzióban meg se számoltam, hogy hányan szövegelnek, de szerencsésebb lett volna most is egy emberre bízni. Ez azonban nem sokat von le a filmek élvezeti értékéből, mostanában ezeket nézem unalmas estéken (ami ugyan nem túl sok van). Nézzétek ti is, érdemes!

 

4 komment

Címkék: film svájc keskeny nyomtáv


A bejegyzés trackback címe:

https://vasutaskritikus.blog.hu/api/trackback/id/tr103245630

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2011.09.26. 14:57:42

Pedig de, sőt a Travelen is a hulladék szinkronost nyomták nemrég, onnan tudom, hogy pár részt felvettem.
A Travelen ment (megy?) még egy pár vasúti témájú sorozat, ha épp elkapjuk megnézzük, a gyerekek szeretik, én nem. És csak a szinkron miatt nem. Értem, hogy szőke nő a fordító, de a gasoline-t hogy sikerült gazolin-ra (! így is mondja) fordítani, és az 1435mm -t 1 méter 42 centiméter és 15mm-re konvertálni, már nem világos végképp - itt nem az értékkel volt gond hanem a kifejezéssel mondjuk. Szóval nálam hazavágja a filmet a rossz szinkron, tetézi még ezt, amikor az eredeti szöveget is hallani alatta, akkor nagyon látszik, hogy meg sem kísérelték, hogy egy korrektor vagy műszaki ember átnézze.

op tomi 2011.10.06. 21:21:53

Egy időben nézegettem, szép világ az az ottani, a hófehér murvaágyazat itthoni szemmel pedig egyenesen felfoghatatlan... nézegesd sűrűn, jót tesz az idegeknek, én is ellazultam tőle:)

Benbe · http://www.benbe.hu 2011.12.29. 09:56:36

@Matiz: Én angolul szoktam nézni, digitálison bejön (meg oroszul is, csak az még annyira nem megy). Úgy eléggé rendben van, csak sajnos nagyon rossz és össze-vissza időpontokban adják.

Aki szereti az ilyet, itt olvasgathat egy kicsit az RhB-ról: www.benbe.hu/cikkek/rhb.php A cikkek egyre bővülnek, hamarosan az Albulabahnt is bemutatom.

Sebestyén Horváth 2014.09.21. 22:53:04

Igen megerösitem valóban Ujréti László volt a magyar hangja néhány rész (pont a Glacer Expesz)is fel van véve videóra nagyapám vette fel még 1996körül azthiszem
süti beállítások módosítása