HTML

Vasutaskritikus

Nem egy kritizáló vasutas, sokkal inkább egy vasutat kritzáló emberke vagyok az internet névtelensége mögül, különös tekintettel gyermekkori betegségemre melyből azóta sem gyógyultam ki: a vasútmodellezésre!

Címkék

2010 (5) 2011 (1) 2012 (1) 5047 (1) acme (2) adó 1% (2) alapítvány (1) albert (1) álmozdonyvezető (1) atomvonat (1) Balatonfüred (1) baleset (2) békéscsaba (2) blog (1) bombariadó (1) börze (3) Brawa (1) buék (1) burma (3) bygmodell (1) caf (2) cargo (1) deák (1) déli pályaudvar (1) demonstráció (1) domonkos (1) don quijote (1) elveszett (2) emlékhely (1) epoche (1) északi (1) étkezőkocsi (2) etwg (1) európa expressz (1) e bay (1) fidesz (5) film (3) flirt (1) flottaszerződés (1) fónagy (2) fonyód (1) fotó (1) Fuggerth (1) ganz (1) ganz v48 (1) gigant (2) Gödöllő (1) gyorsvasút (1) gysev (1) gyűjtemények (1) Halberstadti (1) hamisítás (1) heris (1) hiéna (2) holokauszt (2) ic 3g (1) ic plusz (1) index fórum (13) indóház (10) kamion (1) keksz (1) kelti pu (1) kerékpár (2) keskeny nyomtáv (2) keszthely (5) kiállítás (9) kína (3) korrupció (1) korszak (1) közbeszerzés (1) legjobb (1) limit (3) loc&more (1) logó (2) magánvasút (1) mátrai erőmű (1) máv (19) mavoe (1) máv start (6) máv trakció (1) metro proto (1) modell&hobbi (2) modellkit (4) moderátor (1) morop (2) motorvonat (1) mozdonyvezető (2) mszp (1) múzeum (4) nemdohányzó (1) nmj (2) nyugdíj (1) orient-expressz (1) óvoda (1) paksinuti (1) pályázat (4) pécs (1) peronkapu (1) photoshop (2) piko (2) piros (2) Poirot (1) politika (2) quabla (7) railtop (1) rch (1) reform (1) rendőrség (3) reptér (1) részeg (1) rézgaras (1) rivarossi (1) roco (4) start klub (1) svájc (1) széchenyi (2) székely gyors (1) szendvics (1) szerzői jogok (1) szülinap (1) tablet (1) tajvan (1) temofeszt (2) tillig (1) tisztaság (1) tothgun (4) traxx (3) trianon (1) újdonságok (9) vasút&modell (3) vatera (2) vészfék (1) vezérigazgató (2) vip (1) vonalbezárás (7) webshop (1) webzin (1) x1win (1) y kocsi (2) zsidó (2) Címkefelhő

2010.08.18. 11:47 vasutaskritikus

Kelet-Európa Expressz

 

No most olyat fogok írni amit eddig még soha, filmkritikát! Az apropója, hogy nemrégiben ismét látható volt a tévében kedvenc magyar akciófilmünk, az Európa Expressz. Gondolom mindenki látta, bizonyosan mindenkinek megvan róla a véleménye is. Íme az enyém:
            A film kezdetén pár sorban felvázolják a tényállást, miszerint a bűn elborítja az utcákat és a rendőrség tehetetlen, de a különleges akciócsoport természetesen a legjobb emberekből áll, csak senki sem érti meg őket. Viszont a csoportvezető legalább idealista. A vakok és gyengén látók kedvéért a magyar nyelvű feliratot fel is olvassák magyarul. Ezután következik a film vélhetően legjobb jelenete, amikor egy ember rágyújt. De tényleg jó! Csak megszólalnia nem kellett volna. Az első akciójelenet nagyjából előrevetíti azt, ami a későbbiekben vár ránk a film során, akciófilmes klisék sokasága. Elsőre talán zavarónak és túl gyermekdednek is tűnik, de ha jobban belegondolunk, aligha lehetett volna másképpen ezekkel a színészekkel élvezhetőt összehozni. Néhány dologra azonban figyelhettek volna legalább a film elején, például hogy vízszintesen elfordított fegyverrel nehéz pontosan lőni (rendőrségnél amúgy sem divat), és hogy azért ez itt még nem amerika, ahol minden zsarunak más típusú fegyvere van, ráadásul egyik gagyibb mint a másik. Vagyis a külsőségekre jobban is figyelhettek volna. A legrosszabbkor felbukkanó símaszkos kommandósok szinte minden másodosztályú akciófilm elmaradhatatlan része, beleértve azt is, hogy a kommandós csoport parancsnokának legfőbb dolga pedig, hogy hőseinket eltávolítsa. A rosszfiúk lelépnek, mire az a mentség, hogy „csak a parancsot teljesítik”. No de sebaj, ha mindenkit elkaptak volna, miről szólna a film?? Hamarosan meg is jelenik a jólöltözött maffiavezér, a nagyon rosszarcú alvezére sok-sok goromba maffiózóval, és felszállnak a vonatra. Azért itt egy kicsit elgondolkodtam, hogy vajon miért vonattal utazik egy maffiafőnök aki valószínüleg milliárdos is, ahelyett hogy bérelne egy repülőt. De még ha esetleg tériszonya van is, mehetne kocsival, aminek nincs kötött ideje és útvonala, kismillió menekülési útvonallal ha gáz van. Helyette felül a vonatra, ahol csak a hülye nem vágja hogy gengszterek, és ha bukta van nincs hová mennie se. No de sebaj. A film legjobb mondása a vasútállomáson hangzik el, amikor megjelenik Dobó Katica töketlen szemüveges vőlegénye és kivágja a hisztit, majd miután Kamarás Iván megkérdi hogy miért nem hagyja ott, vállvonás közben azt mondja: „Szeretem! Most is olyan aranyos volt!” Indulás után kedélyes csevegések sora, majd egy külső kép után belénk hasít az eszelős rémület, a Hegyeshalmi vonalon felszedték a második vágányt és a felsővezetéknek is hült helye! Bizony nem akármekkora bűnügybe csöppentünk, he ezek ilyesmire is képesek! És kiderül hogy Zavarovnak (micsoda beszédes név) beépített embere van a rendőrség vezetésében is! A szálak tehát bonyolódnak! Mint később kiderül, az orosz maffia feje annyira hülye, hogy még a menetrendet sem ismeri, gőze nincs hogy hová megy és mikor érkezik meg oda, így hőseinknek kézenfekvő a megoldás, a vonatot észrevétlenül vissza kell fordítani, és ha beér a nyugatiba, majd azt fogja hinni hogy bécsben van, és ehhez egy darab „Wien Westbahnhof” feliratú tábla is elegendő. A film legviccesebb jelenete, amikor a rendőrfőnök (Rajhona Ádám) brilliáns német tudását villogtatva beszél az osztrák kollégájával, itt konkrétan fuldoklottam a röhögéstől. Aztán jött Stohl Buci rohangálni a vonat tetején… Végül is amióta a Mission Impossible végén helikopterrel kergetik a TGV-t és még az alagútba is utána mennek, azóta tudjuk hogy egy vonaton bármi megeshet. Végül lebukik a tégla is, akinek Szilágyi Tibi bá visszakézből lebasz egy akkorát hogy végignyalja a rendőrfőnök íróasztalát, emlékeztetve minket ezzel az Ötvös Csöpi filmek legszebb időszakára. A rosszfiúknak természetesen kampec, a jófiúk győznek, mindenki happy! Kivéve talán némely nézőt.
            A filmben előforduló számtalan bakiról már többen megemlékeztek, nem sorolom fel még egyszer. Az Európa Expresszel ismeretlen ösvényre tévedt a magyar filmipar 1998-ban, és a lehetőségekhez mérten többé-kevésbé ki is hozta belőle azt, amit elsőre ebből ki lehetett. Egy látványos komoly akciófilmhez gyaníthatóan nem volt elég pénz, ha lett volna, akkor nem Daewo Tico-val száguldoznának a nyomozók, rendesen fel lennének öltözve a kommandósok, és nem egy elhagyott mellékvonalon forgatták volna a filmet. Nem tudom hogy a készítők szándéka egy véresen komoly produkció megalkotása volt-e, mert az nem jött be nekik. Ellenben a sok-sok klasszikusnak mondható akciófilmes szituáció és akciófilmes mondás (melyekre talán kicsit rá is játszottak) mégis élvezhetővé teszi, pontosan azért mert ez volt az első ilyen ami magyar. Még egyszer ez már nem jönne be. Túlértékelni azért nem akarom a filmet, de 299-Ft-ot mindenképpen megér papírtokban.

 

2 komment

Címkék: film európa expressz


A bejegyzés trackback címe:

https://vasutaskritikus.blog.hu/api/trackback/id/tr202230302

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szergej2 (törölt) 2010.09.02. 22:06:33

Akkor gondolom, hogy a Csörgők pályaszámát nem is nézted. :D:D

vasutaskritikus 2010.09.04. 19:58:49

@Szergej2:
"...A filmben előforduló számtalan bakiról már többen megemlékeztek, nem sorolom fel még egyszer..."

Csak a te kedvedért:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Európa_expressz
Negyedik pont, filmes bakik...
süti beállítások módosítása